România și-a majorat de 2,5 ori cantitatea de motorină importată pe cale maritimă, prin OIl Terminal, și cu 35% pe cea de țiței în prima jumătate a acestui an, foarte probabil o mare parte din acestea fiind de proveniență rusă, în pofida sancțiunilor impuse de UE, care însă intră în vigoare în totalitate de-abia începând cu luna decembrie a acestui an, relevă date analizate de Profit.ro.
De ce este important: Companiile românești mai pot importa țiței rusesc doar până pe 5 decembrie 2022, iar produse petroliere rusești, până pe 5 februarie 2023. Două treimi din țițeiul rafinat în România este importat pe căi maritime, până în acest an, în principal prin cele două terminale din portul rusesc Novorosisk. Prin terminalul onshore este exportat petrol rusesc, care ajungea inclusiv la Petrotel, Petromidia și, până recent, la Petrobrazi (rafinăria deținută de OMV Petrom, care procesează 70% țiței românesc și 30% țiței de import), iar prin celălalt, offshore, petrol kazah, transportat prin Rusia prin oleoductul Caspian Pipeline Consortium (CPC), care alimentează în prezent Petromidia și Petrobrazi.
15 octombrie - Eveniment Profit Health.forum
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
De asemenea important: România este importator net și de produse petroliere, în special motorină. Potrivit unor surse din piață, în 2021, 30% din necesarul de motorină a fost importat prin Marea Neagră din Federația Rusă, 90-95% prin terminalele Oil Terminal.
În prima jumătate a acestui an, cantitățile de motorină derulate prin operatorul de stat Oil Terminal s-au majorat de 2,5 ori, de la 532 mii tone la 1,33 milioane tone (peste o treime din consumul anual de diesel pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale), iar cele de țiței au crescut cu peste o treime, de la 1,66 milioane tone la 2,25 milioane tone.
Cantitățile derulate de Oil Terminal în prima jumătate a anului: creștere de 2,5 ori la motorină
Potrivit Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN) al Companiei de Drumuri, consumul anual de carburanți pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale este de 5,53 miliarde litri, din care 1,17 miliarde litri benzină (877 mii tone sau 21,12% din totalul de combustibil consumat anual) și 4,36 miliarde litri (3,6 milioane tone sau 78,87% din totalul de combustibil consumat anual).
Volumul ridicat de motorină derulat prin Oil Terminal ar putea avea ca explicație faptul că nu este în totalitate destinat pieței interne, ci o parte este, probabil, exportată în Ucraina.
CITEȘTE ȘI Românii caută case în Dubai. Cele mai ieftine și cele mai scumpe proprietăți din Emiratele Arabe Unite - De la apartamente de 100.000 euro la case de peste 8 milioane euroÎnsă raportul dezechilibrat dintre consumul de diesel și cel de benzină arată de ce România este importator net de motorină.
Aceste cantități nu cuprind importurile efectuate de cea mai mare rafinărie din România, Petromidia (cu o capacitate anuală de procesare de 6,5 milioane tone), controlată de grupul kazah KMG, prin Rompetrol Rafinare, care deține propriul său terminal. Numai în primul trimestru, Petromidia a procesat un milion de tone de materii prime (țiței de import), în scădere față de perioada similară a anului trecut, ca urmare a sistării pentru 20 de zile a proceselor operaționale din rafinăria Petromidia, aflată în revizie tehnică programată.
În primele 3 luni ale anului, rafinăria Petromidia a produs 260 de mii de tone de benzină, respectiv 504 mii de tone de combustibil diesel și jet. În prima jumătate a anului trecut, Petromidia, care reprezintă aproximativ 40% din capacitatea de rafinare din România, a procesat un total de 2,72 milioane de tone de materii prime (țiței de import).
Dacă adăugăm la cantitățile raportate de Oil Terminal și pe cele ale Petromidia, România a importat în prima jumătate a anului aproximativ 4,5 milioane tone de țiței, o cantitate de 3 ori mai ridicată decât producția internă din această perioadă, de 1,5 milioane tone.
CITEȘTE ȘI Noi ieftiniri la benzină. La cât au ajuns acum prețurileFoarte probabil, o mare parte din motorina și țițeiul importate provine din Rusia, principalii 3 clienți externi ai Oil Terminal fiind companii înregistrate în Elveția, care pot mai ușor evita sancțiunile europene.
Astfel, Litasco, firma de trading a grupului Lukoil, și-a majorat cu 6% sumele achitate în primele 6 luni ale acestui an către Oil Terminal pentru serviciile prestate, de la 34 milioane lei în perioada similară a anului trecut la 36 milioane lei.
Un alt trader elevețian, Euronova Energies, a achitat către Oil Terminal o sumă de aproape 4 ori mai ridicată, de 13,6 milioane lei, comparativ cu 3,7 milioane lei în prima jumătate a anului trecut.
Maddox, altă companie înregistrată în Elveția, se situează pe locul al treilea, cu facturi achitate către Oil Terminal de 4,5 milioane lei, de 2,5 peste cele din primele 6 luni ale anului trecut.
Sumele achitate de Litasco și Lukoil România reprezintă 26,7% din totalul veniturilor Oil Terminal, peste cele achitate de cea mai importantă companie locală de petrol, OMV Petrom, care reprezintă doar 19,92% din total. Oscar Downstream ocupă cea de-a treia poziție în topul clienților interni și externi ai Oil Terminal, cu o pondere de 16,03% din total venituri.
CITEȘTE ȘI Tesla, acuzată oficial că a promovat în mod fals funcțiile Autopilot și Full Self-Driving ale automobilelorRecent, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a recunoscut că România importă încă motorină din Rusia: ”Jumătate din cantitatea de motorină se importă. Luăm și din Rusia, atâta timp cât ne este permis. Atât Rompetrol, cât și Petrom, cât și SOCAR, iau de pe toate piețele cât este permis, că nu va mai fi permis, se vor orienta”, a precizat Virgil Popescu.