Încrederea consumatorilor măsurată de sondajele realizate de Comisia Europeană a rămas în mai aproape de nivelul din luna precedentă și la cea mai joasă valoare de după startul crizei COVID-19 în primăvara lui 2020.
26 martie - Maraton Medika TV Inovație în estetică - cu sprijinul: Regina Maria
28 martie - Eveniment Profit.ro IMM (ediția a IV-a) - cu sprijinul: CEC Bank, Raiffeisen Bank, Porsche Finance Group Romania (Sharetoo - Abonamentul Auto), UniCredit Bank, Garanti BBVA și REI Grup
Indicatorul de încredere a scăzut cu 0,4 puncte procentuale în mai la -22,2 puncte în Uniunea Europeană și a crescut cu 0,9 puncte la 21,1 puncte în zona euro. Nivelurile actuale sunt cu mult sub media pe termen lung la nivel european și doar puțin mai sus decât cele atinse în prima jumătate a lui 2020 când a început pandemia COVID-19.
”Niveluri atât de scăzute ale încrederii au fost văzute doar în timpul recesiunilor în ultimii peste 40 de ani, ceea ce oferă o perspectivă sumbră asupra consumului în următoarele luni”, arată Bert Coljin, economist senior al ING Bank, responsabil analiza zonei euro.
Încrederea consumatorilor și-a început declinul încă din toamna anului trecut, dar până în februarie, când Rusia a invadat Ucraina, a rămas deasupra mediei pe termen lung. Prețurile la energie au decolat încă de anul trecut și inflația a atins noi recorduri timp de șase luni consecutive, ajungând la 7,5% în aprilie.
”Este absolut rezonabil ca consumatorii să fie dezamăgiți în ceea ce privește finanțele lor și economia globală. Odată cu creșterea prețurilor și îngrijorările cu privire la economia globală care devin tot mai răspândite, este logic ca consumatorii să fie precauți în acest moment”, adaugă Coljin.
Datele privind vânzările cu amănuntul au arătat deja că cheltuielile în primul trimestru au fost cele mai slabe de după trimestrul 2 din 2021, dar datele de la începutul trimestrului 2 arată un efect pozitiv asupra serviciilor din redeschidere economiei.
Economistul ING crede că întrebarea de acum e dacă populația va continua să iasă la baruri și restaurante, acum că are voie să iasă din case, sau dacă fapturile foarte mari la energie vor duce la ajustarea cheltuielilor. ”Estimarea noastră e că valul de redeschidere a activității consumatorilor nu va rezista prea mult timp”.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Radu Puiu, analist XTB România: Prețul cerealelor este foarte aproape de maximele istorice. În Europa, situația este mai gravă decât în SUAÎncrederea consumatorilor nu mai este măsurată în România de câțiva ani, dar în ceea ce privește datele de încredere din rândul firmelor, lucrurile au arătat surprinzător de bine chiar și după debutul războiului din Ucraina.
Economia românească este însă dependentă de evoluția la nivel european, mai ales în ceea ce privește sectorul manufacturier, iar analiștii se așteaptă ca situația firmelor europene să se înrăutățească. Săptămâna viitoare va fi publicat și sondajul în rândul managerilor de achiziții. Erste arată că sectorul serviciilor se bucură de redeschiderea afacerilor, în timp ce industria suferă de pe urma prețurilor mari la energie și a problemelor din lanțurile de aprovizionare.
”În următoarele câteva luni companiile din zona euro vor avea de-a dace cu răcirea economiei globale (...) Sentimentul de încredere al consumatorilor s-a prăbușit acut din martie, în condițiile în care consumatorii suferă din cauza inflației ridicate. Cu cererea finală în încetinire, stocurile mari din unele sectoare ar putea exacerba declinul în curs al economiei”, scriu analiștii Rainer Singer și Gerald Walek de la Erste.