Antifrauda a inițiat mai puține controale în aproape toată țara, dar cresc presiunile pentru bani. De 24 de ore, la Antifraudă a venit șeful Fiscului din județul care concurează Bucureștiul la număr de controale

Antifrauda a inițiat mai puține controale în aproape toată țara, dar cresc presiunile pentru bani. De 24 de ore, la Antifraudă a venit șeful Fiscului din județul care concurează Bucureștiul la număr de controale
scris 20 apr 2018

Inspectorii Antifraudă au fost anul trecut mai puțin agresivi în ce privește numărul de verificări și sumele stabilite în urma controalelor, în contextul în care șefii din Ministerul Finanțelor și ANAF anunță de mai mult timp că se vor concentra pe verificarea firmelor cu risc. Deși în mod normal această abordare ar trebui să continue și anul acesta, perspectiva este incertă, ca urmare a schimbărilor dese la conducerea ANAF, aflată la al patrulea președinte în doi ani, a presiunilor tot mai mari pe Fisc să aducă bani la buget, dar și a unor direcții noi stabilite de Finanțe pentru Antifraudă, despre care Profit.ro a scris aici.

Numărul de contribuabili verificați de Antifraudă și sumele stabilite de aceștia, amenzi, confiscări și prejudicii, au înregistrat anul trecut scăderi în aproape toată țara, în cele mai multe județe activitatea inspectorilor fiind mult mai redusă decât în 2016. Sunt însă și câteva excepții, cum ar fi Arad, Botoșani sau Ilfov. Dacă la nivel de contribuabili controlați scăderea este de aproximativ 10%, sumele stabilite au coborât cu 40%.

Această evoluție ar putea fi pusă pe seama unei schimbări de abordare la nivelul ANAF. Reprezentanții agenției și cei ai Ministerului Finanțelor au susținut în ultima perioadă o nouă abordare, cu un accent mai mare pe prevenție și pe o selecție mai riguroasă a țintelor pentru controale, în baza unei analize de risc a Fiscului. Pe acest fond, în urmă cu puține ore, șeful Antifraudei a fost schimbat cu cel care conducea Fiscul din Constanța, județul natal al actualului președinte ANAF, fostul ministru de Finanțe Ionuț Mișa. Conform datelor analizate de Profit.ro, Constanța este imediat după București în Top-ul județelor cu cei mai mulți contribuabili verificați.

Doar 2% dintre cele 18.000 de firme care aplică split TVA o fac de bunăvoie. Restul au fost obligate de stat să intre în acest mecanism CITEȘTE ȘI Doar 2% dintre cele 18.000 de firme care aplică split TVA o fac de bunăvoie. Restul au fost obligate de stat să intre în acest mecanism

Din totalul de 2,14 miliarde de lei de anul trecut, 89,4% reprezintă prejudicii aferente actelor de sesizare penală, iar restul, de 10,6%, sunt sancțiuni contravenționale (amenzi și confiscări).

La nivel de județe, în cele mai multe cazuri, au fost mai puține controale, iar sumele stabilite de plată au fost mai mici. Doar în Arad, Botoșani, Brașov, Ilfov, Tulcea și Vrancea a crescut numărul de controale, dar și cel al sumelor stabilite.

Situația cea mai puțin plăcută este în Ilfov, unde Antifrauda a controlat cu 23% mai mulți contribuabili, în timp ce totalul amenzilor, confiscărilor și prejudiciilor a fost de peste cinci ori mai mare comparativ cu anul anterior.

La polul opus este chiar județul Constanța, de unde vine noul șef al Antifraudei și unde, deși numărul controalelor a scăzut marginal, sumele stabilite de inspectori au fost mai mici de aproape patru ori.

Județele cu cele mai puține firme în split TVA sunt Covasna, Vaslui și Mehedinți. La polul opus se află București CITEȘTE ȘI Județele cu cele mai puține firme în split TVA sunt Covasna, Vaslui și Mehedinți. La polul opus se află București

Direcții noi și îngrijorătoare stabilite de Finanțe pentru Antifraudă

Un element foarte important care ar putea influența comportamentul inspectorilor este acela că Fiscul schimbă modul în care va controla firmele și le va executa silit în contul datoriilor, urmărind să se concentreze pe companiile cu datorii mai mari, dar și pe cele de la care consideră că are de unde să ia bani.

Fiscul va controla cu prioritate companiile cu anumite coduri CAEN, firmele cu potențial de risc, dar și cu active care să poată fi valorificate pentru recuperarea datoriilor, va verifica tranzacțiile cu mașini second-hand, centrele comerciale en-gros și va intensifica monitorizarea și controalele în comerțul online. Aceste schimbări de direcție au fost stabilite la nivelul Ministerului Finanțelor pentru a crește încasărilor.

Abordarea mai temperată a inspectorilor Antifraudă ar putea fi, totuși, susținută în acest an de intrarea în vigoare a Legii prevenirii. Dacă anul trecut inspectorii au făcut controale și în spiritul legii prevenției, anul acesta pot face verificările în litera acestei legi.

Șefii se schimbă des la ANAF

Ionuț Mișa, ministru de Finanțe până în luna ianuarie a acestui an, a fost numit recent președinte al ANAF. Între plecarea de la Finanțe și numirea în fruntea Fiscului, Mișa a revenit pe postul lui de funcționar public, cel de șef al Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili din ANAF.

Chiar dacă este tot un om din ANAF, Mișa este al patrulea președinte al agenției în ultimii doi ani. În ianuarie 2017, șeful ANAF de la acel moment, Dragoș Doroș, a fost înlocuit de noul guvern cu Bogdan Stan, care venea de la direcția de control și antifraudă a Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate, dar lucrase anterior în cadrul ANAF, la Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili. Stan a fost schimbat la rândul său cu Mirela Călugăreanu, anterior director în cadrul ANAF, Direcția București. Acesta este și postul pe care revine acum Călugăreanu, după numirea lui Mișa.

Schimbările atât de dese la conducerea ANAF pot avea un efect destabilizator asupra eficienței oamenilor din agenție, care în astfel de momente, de obicei, așteaptă să vadă cum se așează lucrurile, care sunt prioritățile noului șef și ce alte schimbări de conducere urmează înlocuirii președintelui.

Cum recomandă ANAF firmelor să evite neconcordanțele care le duc la split TVA CITEȘTE ȘI Cum recomandă ANAF firmelor să evite neconcordanțele care le duc la split TVA

Problemele de la buget

Pe lângă problema șefilor cu mandate prea scurte pentru a putea implementa politici coerente pe termen lung, asupra ANAF se prefigurează și posibile presiuni pentru creșterea încasărilor la bugetul statului.

Deși Fiscul este în grafic cu încasările, cheltuielile mari ale statului, în bună măsură din cauza creșterii accelerate a salariilor, tind să destabilizeze deficitul bugetar, indicator pe care Guvernul și-a asumat că îl va ține și în acest an în limita de 3%.

Situația sumelor stabilite în urmă controalelor Antifraudă, pe județe

(Culoarea verde reprezintă scădere față de anul 2016, iar roșu creștere)

Județ (Sediul
locației verificate)
2016 2017
Număr 
contribuabili
Total sume stabilite
(amenzi+confiscări+
prejudicii) milioane lei
Număr 
contribuabili
Total sume stabilite
(amenzi+confiscări+
prejudicii) milioane lei
Total 36.318 3.511 32.518 2.143
Alba 489 30 495 2,6
Arad 661 23,6 709 182
Argeș 536 31,7 498 23,8
Bacău 762 14 530 6,2
Bihor 1.477 116,7 1.810 32,4
Bistrița-Nasaud 449 17,6 318 16,6
Botoșani 340 9 358 59,2
Brașov 919 27,8 973 32
Brăila 351 35,4 356 11,5
București 7.906 1.333 5.827 789
Buzău 336 54,3 423 5
Caraș-Severin 268 8 205 1,4
Călărași 207 12 178 4,5
Cluj 1.382 60,7 996 70
Constanța 3.959 545,5 3.882 152,7
Covasna 267 3 224 7
Dâmbovița 402 27 347 11,5
Dolj 980 19,5 681 8,8
Galați 579 15,8 639 3
Giurgiu 413 59,5 304 2,5
Gorj 632 10,5 455 8
Harghita 337 13,2 279 25,5
Hunedoara 605 41 392 4
Ialomița 245 0,9 152 0,57
Iași 1.103 144,5 845 67,2
Ilfov 1.960 81,3 2.411 432
Maramureș 840 7,9 607 8,8
Mehedinți 373 335,3 259 1,2
Mureș 587 25,5 561 19,3
Neamț 493 113 498 15,7
Olt 467 30 325 14,3
Prahova 645 17 517 3
Satu Mare 810 31 1.012 22
Sălaj 269 1,4 219 2
Sibiu 788 33 813 11,4
Suceava 959 26,4 946 16
Teleorman 293 59,4 300 11,6
Timiș 855 53,4 707 30
Tulcea 294 0,9 375 2,1
Vaslui 168 7 199 0,85
Vâlcea 544 27,6 407 11,5
Vrancea 350 5,2 432 7,5
nerezidenți 18 0,58 54 6,5

Sursă date: ANAF

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
antifrauda
controale
amenzi
confiscari
prejudicii