Cumpărătorii de autoturisme noi - împinși de dealeri să înmatriculeze mașinile în decembrie. Explicația prăbușirii pieței

Cumpărătorii de autoturisme noi - împinși de dealeri să înmatriculeze mașinile în decembrie. Explicația prăbușirii pieței
scris 12 feb 2021

Piața auto a lăsat impresia, în luna ianuarie, că a clacat după ce în decembrie urca până la cer. Mai mulți români s-au plâns că au fost trimiși de urgență de dealeri să înmatriculeze mașinile, în decembrie. De fapt, la mijloc au fost mai multe cauze care au dat peste cap piața auto din România în ultimele două luni.

Înmatriculările de autoturisme noi din luna ianuarie au atras atenția asupra unui fenomen care a marcat piața auto în această perioadă. Scăderea abruptă din prima lună a anului a lansat suspiciuni legate de o creștere a înmatriculărilor din decembrie, ca urmare a intrării în vigoare a normelor Euro 6d, creștere care s-a regăsit în scăderea din prima lună a anului 2021. În mod obișnuit, în momentele în care au intrat în vigoare astfel de schimbări legislative, dealerii și-au înmatriculat stocurile, pentru a nu rămâne cu ele nevândute. Acum însă s-a întâmplat un alt fenomen. Mai mulți proprietari de autoturisme noi au relatat că au fost alertați de dealerii de la care au cumpărat mașinile să le înmatriculeze cel mai târziu la data de 31 decembrie, pentru a nu rămâne cu autovehiculele neînmatriculate.

eMAG Academy, școala care te învață ABC-ul online-ului. Top 10 cei mai studioși cursanți CITEȘTE ȘI eMAG Academy, școala care te învață ABC-ul online-ului. Top 10 cei mai studioși cursanți

În mod normal, dacă un distribuitor sau dealer are pe stoc mașini care riscă să nu mai poată fi înmatriculate din motive de schimbare de norme de poluare, el are la dispoziție un instrument pus la dispoziție de UE. Reprezentanții Registrul Auto Român (RAR) au explicat pentru Profit.ro că „începând cu data de 01.01.2021, autovehiculele noi din categoriile M și N1 clasa I cu standardul privind emisiile EURO 6d-ISC (standard OBD Euro 6-2), caracterul AM și cele cu standardul privind emisiile EURO 6d-TEMP-EVAP-ISC (standard OBD Euro 6-2), caracterul DG, mai pot fi înmatriculate doar prin respectarea procedurii de sfârșit de serie.”

Este vorba despre reglementări europene care permit producătorilor să-și vândă stocurile aflate la final de producție, în situații de genul celei de acum: se schimbă normele de emisii, iar mașinile ar urma să devină fier vechi dacă nu li s-ar permite să le vândă. „Regulamentul (UE) 2018/858 (care abrogă Directiva 2007/46/CE aplicabilă până la data de 31.08.2020), prin Articolul 49 (Punerea la dispoziție pe piață, inmatricularea sau punerea în funcțiune a vehiculelor de sfârșit de serie), alineatul 2, prevede pentru vehiculele complete o perioadă suplimentară de 12 luni de la data expirării omologării CE de tip pentru înmatricularea și punerea acestora în circulație, respectiv, data de 31.12.2021, iar pentru vehicule completate o perioadă suplimentară de 18 luni de la data expirării valabilității omologării CE de tip pentru înmatricularea și punerea acestora in circulație, respectiv, data de 30.06.2022.” mai explică inginerii RAR.

INTERVIU Andrei Săvescu, despre premium în business CITEȘTE ȘI INTERVIU Andrei Săvescu, despre premium în business

Acest lucru se traduce mai simplu astfel: dacă producătorii au constatat în cursul anului 2020 că la data de 31 decembrie 2020 - când urmau să nu mai fie valabile normele de emisii Euro6d Temp sau Euro 6d ISC – rămân cu mașini pe stoc, au putut să facă o cerere la autoritățile naționale (respectiv Ministerul Transporturilor) pentru o derogare. Această posibilitate elimină practic riscul cumpărării unei mașini ce nu mai poate fi înmatriculată.

RAR: Există o procedură de derogare

Procedura a fost explicată pentru Profit.ro, de asemenea, de cei de la RAR: „Producătorii de autovehicule care doresc să beneficieze de procedura de derogare sfârșit de serie (aplicabilă numai acelor vehicule aflate pe teritoriul Uniunii care au făcut obiectul unei omologări UE de tip valabile în momentul fabricării și care nu au fost înmatriculate sau puse în funcțiune înainte de expirarea valabilității omologării UE de tip respective) prezintă o cerere autorității competente din fiecare stat membru afectat de înmatricularea sau de punerea în funcțiune a vehiculelor în cauză. Cererea specifică motivele tehnice sau economice care împiedică vehiculele respective să îndeplinească noile cerințe tehnice, iar statele membre în cauză decid în termen de trei luni de la primirea unei astfel de cereri dacă permit înmatricularea sau punerea în funcțiune a vehiculelor respective pe teritoriul lor și, în caz afirmativ, numărul acelor vehicule.”

Dacia Bigster - unul din cele 7 modele ale proiectului P13X, între care și noul Duster, Lada Niva și un SUV Renault. „Le vom spune celor de la Dacia că nu pot merge în segmentul D, vor trebui să aștepte!” CITEȘTE ȘI Dacia Bigster - unul din cele 7 modele ale proiectului P13X, între care și noul Duster, Lada Niva și un SUV Renault. „Le vom spune celor de la Dacia că nu pot merge în segmentul D, vor trebui să aștepte!”

Marius Tudor, secretar general al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România, a precizat pentru Profit.ro că există o limită de 10% din volumul mașinilor vândute în ultimele 12 luni, pentru acest „sfârșit de serie”, astfel că nu pot fi incluse nelimitat stocurile în acest așa numit sfârșit de serie.

Evident, niciun producător care se află în această situație nu pierde ocazia să folosească această procedură. „Având în vedere că este o practică uzuală în UE, în scopul înmatriculării vehiculelor aflate pe stoc la data expirării ceretificatelor de omologare, aproape toți producatorii accesează procedura de sfârșit de serie”, au spus și reprezentanții RAR.

În aceste condiții, ce anume i-au determinat pe dealeri să sperie clienții și să-i trimită la înmatriculări? Probabil țintele de vânzări pentru anul 2020, care a fost atât de afectat de pandemia de coronavirus. Cel mai probabil, din dorința de a raporta vânzări mai mari, aceștia au încercat – și au și reușit – să convingă clienții să înmatriculeze mai repede mașinile cumpărate.

Dar este vorba și despre o a doua instituție care poate verifica respectarea normelor de poluare ale vehiculelor: DRPCIV, care în mod ormal lucrează cu informațiile oferite de RAR.

Soluțiile inteligente de video colaborare: o nouă dimensiune pentru creșterea productivității în mediul de lucru hibrid CITEȘTE ȘI Soluțiile inteligente de video colaborare: o nouă dimensiune pentru creșterea productivității în mediul de lucru hibrid

Marius Tudor: „Cei de la DRPCIV pot respinge înmatricularea dacă constată că ea nu respectă reglementările europene. De aceea dealerii au avut un motiv serios să-i avertizeze pe clienți”.

Nu a existat un risc real pentru cumpărători

De la RAR aflăm totuși că nu ar trebui să existe probleme de înmatriculare, deoarece, odată vândut, vehiculul nou are deja toate actele și verificările necesare. „Conform legislației aplicabile, la vânzarea unui vehicul este obligatoriu să fie înmânată și cartea de identitate, așadar cumpăratorii nu mai trebuie să se prezinte la RAR pentru alte formalități.”

Există însă și o soluție de ultimă instanță, în cazul în care există riscul ca un autoturism nou să nu poată fi înmatriculat, potrivit celor de la RAR: „Dacă totuși vehiculele nu au fost înmatriculate până la termenul limită, cumpărătorii se pot adresa producătorilor (prin reprezentanții acestora în România), pentru a introduce vehiculele în procedura de sfârșit de serie.”

Profit.ro a cerut și celor de la MAI, DRPCIV, un punct de vedere privind posibilitatea ca angajații birourilor de înmatriculări să poată verifica ei înșiși respectarea emisiilor. Tehnic, acest lucru nu este posibil, însă pe baza documentelor, un agent al MAI de la ghișeu poate refuza înmatriculare. Nu a fost primit un răspuns oficial la solicitare, acesta urmând să fie publicat odată ce va fi disponibil.

Presiunea amenzilor pentru CO2

A mai existat însă un motiv suplimentar pentru ca înmatriculările din decembrie să crească vertiginos, iar cele din ianuarie să se prăbușească: emisiile de CO2. În 2020 a funcționat, la o cotă de 95%, calculul emisiilor stabilite de Uniunea Europeană, sub formă de ținte de CO2. Constructorii au primit aceste ținte pe care, dacă nu le-au respectat, au fost amendați pentru fiecare gram de depășire.

Lumea clocotește. Ce șanse are programul noului Guvern să fie respectat? CITEȘTE ȘI Lumea clocotește. Ce șanse are programul noului Guvern să fie respectat?

„Numărul înmatriculărilor realizate în Romania în luna ianuarie 2021, care a fost la jumătate comparativ cu luna similară a lui 2020, poate fi datorat unui cumul de factori ce ar fi putut să genereze o mai mare disponibilitate pentru înmatricularea într-un timp mai scurt a autovehiculelor achiziționate în perioada noiembrie – decembrie, respectiv în ultima lună a anului trecut (în care s-a înregistrat și un record al anului 2020)”, a explicat Marius Tudor, secretarul general al APIA.  „Dintre acestea, putem avea în vedere trecerea pe plan european de la 1 ianuarie 2021 la o noua cerință tehnică în materie de emisii sau necesitatea încadrării constructorilor globali de automobile în țintele extrem de ambițioase privind emisiile de CO2.”

Dacia și Ford au exportat către Germania peste 4% din mașinile străine de pe cea mai mare piață auto din UE CITEȘTE ȘI Dacia și Ford au exportat către Germania peste 4% din mașinile străine de pe cea mai mare piață auto din UE

Reprezentantul producătorilor și importatorilor confirmă astfel că luna decembrie a atras o înmatriculare accelerată, generată de noile norme de emisii. „Această evoluție s-a observat și în alte țări europene, scăderile din luna ianuarie 2021 fiind, în unele cazuri, importante (peste 30%)”, mai spune Tudor.

Putem vorbi de un fenomen: constructorii și-au împins dealerii să înmatriculeze automobilele cu emisii scăzute, astfel încât să coboare cât mai mult media emisiilor pe flotele vândute.

Date statistice: o lună-record urmată de o prăbușire-record

Reamintim că, în luna decembrie, datele oficiale privind înmatriculările de vehicule noi din România, transmise de DRPCIV, au evidențiat o creștere de 24,18% a înmatriculărilor, în ultima lună a anului, o performanță a pieței care a redus scăderea înregistrată pe întreg anul, din cauza pandemiei. Pe segmentul de autoturisme, creșterea a fost de 16%, la 15.974 de unități, astfel că volumul total de autoturisme înmatriculate în 2020 a fost de126.351 unități. În consecință, scăderea pieței auto din România s-a diminuat la 21,7%, față de peste 25% cât era la finele lui noiembrie.

FOTO & VIDEO Premieră mondială pentru Audi e-tron GT, cel mai puternic rival electric al lui Tesla Model S CITEȘTE ȘI FOTO & VIDEO Premieră mondială pentru Audi e-tron GT, cel mai puternic rival electric al lui Tesla Model S

În prima lună din 2021 s-a petrecut exact contrariul. Înmatriculările de autovehicule din România, comunicate de Direcția Regim Permise și Înmatriculare Vehicule, au arătat o veritabilă prăbușire a înmatriculărilor comparativ cu luna similară din 2020, aparent fără nicio explicație. Într-o primă fază, acest fenoment a fost pus pe seama amânării înmatriculării în cele 90 de zile permise de lege. Însă volumul declinului a fost mult prea mare. În total, la ghișeele de înmatriculări s-au înregistrat numai 7.625 de vehicule noi, cu 46,8% mai puține față de ianuarie 2020. Pe segmentul de autoturisme, cel mai consistent, volumul a fost de 6.004 unități, cu 51,9% mai puține decât anul trecut, care oricum a avut o lună ianuarie slabă.

În lumina acestor explicații putem înțelege mai bine ceea ce s-a petrecut pe piață, luna trecută. Dacă adunăm volumele de autoturisme înmatriculate în cele două luni, decembrie și ianuarie, avem circa 22.000 de unități, astfel că media de circa 11.000 de autoturisme se încadrează în volumele înregistrate în ultimele luni în România. Cel mai probabil, fenomenul va continua și în februarie, chiar dacă la o scară mai mică. Dar un lucru este cert: apetitul românilor pentru achiziția de mașini noi nu a scăzut în 2021, chiar dacă cifrele privind înmatriculările par să arate acest lucru.

viewscnt
Afla mai multe despre
inmatriculari romania
piata auto romania
piata auto
masini electrice
vanzari masini electrice
program rabla plus