INFOGRAFIC Coronavirus. Statul român ar pierde 5 miliarde de lei din accize în 2020 ca urmare a reducerii consumului de carburanți cu 20%

INFOGRAFIC Coronavirus. Statul român ar pierde 5 miliarde de lei din accize în 2020 ca urmare a reducerii consumului de carburanți cu 20%
Florin Rusu
Florin Rusu
scris 3 iun 2020

Cererea internă de carburanți se va reduce în 2020 cu aproximativ 20%, estimează principala organizație patronală a producătorilor de petrol și gaze, ceea ce va influența negativ nu numai rezultatelor companiilor, ci și încasările la bugetul de stat. În aprilie, încasările din accizele achitate de sectorul energetic s-au redus cu peste 36%.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, ucb
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
Cinci pași pentru relansarea și reinventarea afacerilor în epoca Covid-19 CITEȘTE ȘI Cinci pași pentru relansarea și reinventarea afacerilor în epoca Covid-19

De ce este important: Industria de petrol și gaze este principalul contribuabil la buget, iar carantinarea economiei, populației și, implicit, a mașinilor a influențat considerabil încasările la buget pe luna aprilie, ca urmare a reducerii consumului.

De asemenea interesant: Dacă estimările patronatului se confirmă, veniturile statului din accizele (+TVA aferentă) achitate de sectorul energetic s-ar putea reduce cu aproximativ 5 miliarde de lei în acest an. Statul român ar urma să încaseze lunar o sumă mai mică cu 0,4 miliarde de lei numai din accize (+ TVA aferentă). Lunar, în mod normal, statul încasa în medie 2 miliarde de lei accize (+TVA aferentă) de pe urma comercializării de produse energetice.

“Veniturile din accizele pentru produse energetice au scăzut în primele patru luni ale anului cu 9,6% an/an, în principal ca urmare a reducerii încasărilor în lunile martie (-10,9% an/an) și aprilie (-36,6%), de altfel așteptată în contextul instituirii stării de urgență”, precizează Ministerul de Finanțe în nota explicativă a execuției bugetare până la 30 aprilie.

Suma de 5 miliarde de lei pe care ar urma să nu o încaseze ministerul de finanțe din accize (+TVA aferentă) de la sectorul energetic reprezintă aproximativ 3% din bugetul de stat.

EXCLUSIV DOCUMENT Armata vrea să lanseze megainvestiția de peste 2 miliarde euro ce va face din Kogălniceanu una din cele mai importante baze NATO din regiune CITEȘTE ȘI EXCLUSIV DOCUMENT Armata vrea să lanseze megainvestiția de peste 2 miliarde euro ce va face din Kogălniceanu una din cele mai importante baze NATO din regiune

Bugetul de stat pe 2020, alcătuit evident înaintea crizei Coronavirusului și a Ordonanțelor Militare adoptate pentru combaterea acestuia, se bazează în proporție de peste 25% pe veniturile din accize (care provin peste 90% din consumul de produse energetice și de tutun). Astfel, din totalul veniturilor bugetului de stat, estimat pentru 2020 la 167 miliarde de lei, 33,6 miliarde de lei reprezintă accize. Cum la acestea se aplică taxa pe valoare adăugată (TVA), suma provenind din accize (+TVA) se ridică la 40 de miliarde de lei. Din cele 40 miliarde de lei, aproximativ 60% (25 miliarde de lei) provin din industria energetică.

Problema ministerului este că această tendință, de reducere a consumului, nu va dispărea odată cu “relaxarea” măsurilor de carantină, ci se va extinde pe durata întregului an și chiar și în 2021.

“Scăderea cererii de combustibili pe piața românească, potrivit estimărilor, este în scădere cu aproximativ 20% în 2020 comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, având în vedere scăderea Jet cu mai mult de 35%, consumul de benzină redus cu 20% și motorina cu aproximativ 15%”, susține Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) într-un raport publicat recent.

Potrivit analizei FPPG, în 2020 și 2021, încetinirea economică va continua să afecteze cererea de combustibili pentru fabricile și platformele industriale cu niveluri de producție scăzute.

Vestea bună este că FPPG crede că există un potențial de creștere al cererii de motorină datorată activităților de e-commerce, care pot conduce la un număr mai mare de livrări efectuate de camioane și autoutilitare alimentate cu diesel. La acest lucru ar contribui și scăderea prețului cu aproximativ o părime de la sfârșitul anului trecut.

EXCLUSIV Rădulescu, Vodafone: România se află în centrul unui ciclon, acum este soare, este frumos, nu bate vântul. Dar dacă vine vârtejul direct peste noi? CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Rădulescu, Vodafone: România se află în centrul unui ciclon, acum este soare, este frumos, nu bate vântul. Dar dacă vine vârtejul direct peste noi?

În ceea ce privește consumul populației, patronatul este mai sceptic. “Vacanța de vară va începe fie spre sfârșitul curbei coronavirusului, fie spre mijlocul acesteia și putem presupune că mare parte din călătoriile de anul trecut nu se vor repeta anul acesta. De asemenea, călătoriile de vacanță sunt în directă legătură cu veniturile oamenilor”, arată analiza FPPG.

În plus, va fi afectat și tranzitul cetățenilor turci din Europa spre casă și înapoi. Același lucru este valabil și pentru tranzitul celor 2 milioane de români care-și petreceau de obicei vacanțele în Grecia.

În prezent, peste 58% din prețul benzinei și 53% din cel al motorinei revine statului, reprezentând accize și TVA.

viewscnt
Afla mai multe despre
benzina
motorina
pret
accize
tva
incasari
buget