Studiul privind fezabilitatea racordării directe a centralei de producție de energie termică și electrică CET Vest a Electrocentrale București (ELCEN) la sistemul național de transport al gazelor naturale operat de compania de stat Transgaz, pentru eliminarea tarifului pe care aceasta îl plătește în prezent distribuitorului Distrigaz Sud Rețele din grupul Engie, a fost finalizat, a anunțat Sebastian Burduja, șeful Ministerului Energiei, care controlează ELCEN.
″Acest studiu de fezabilitate va fi doar prima etapă dintr-un efort amplu de modernizare a infrastructurii de încălzire din București și va schimba fundamental modul în care orașul este alimentat cu energie termică. Până acum, CET-urile ELCEN erau conectate prin rețeaua de distribuție, zeci de milioane de euro fiind plătite de bucureșteni ca tarif de distribuție, pentru “legături” de câteva sute de metri sau de câțiva kilometri între centrale și magistralele Transgaz″, a arătat ministrul.

Potrivit lui Burduja, prin conectarea directă la infrastructura națională de gaze naturale se vor reduce semnificativ costurile, va crește siguranța alimentării cu energie termică, iar fondurile economisite vor fi investite în modernizarea procesului de producție.
″(…) la finalul procesului, acest lucru va însemna și facturi mai mici pentru bucureșteni. Această primă etapă ne va permite să testăm și să validăm modelul tehnic și operațional. Următorul pas? Va fi lansată procedura de achiziție pentru proiectul tehnic și execuția lucrărilor la CET Vest. După finalizarea acestei etape, planul nostru este ca toate CET-urile din București să fie racordate direct la rețeaua Transgaz″, a mai spus ministrul.

Ideea este mai veche, iar Burduja a reluat-o în urmă cu peste un an, după cum a relatat atunci Profit.ro.
În 2016, anul intrării în insolvență a RADET și ELCEN, președintele de atunci al PSD, Liviu Dragnea, promitea că un viitor guvern social-democrat va lua măsurile necesare pentru ca ELCEN să se branșeze direct la conductele Transgaz.
În anul următor, 2017, ideea a fost inclusă în Strategia municipală de alimentare cu energie termică în sistem centralizat a consumatorilor din Capitală. La acel moment, însă, branșarea directă a CET-urilor ELCEN la Transgaz nu era posibilă legal, întrucât Legea energiei prevedea că racordarea la sistemul național de transport era permisă doar clienților industriali noi, definiți ca acei clienți care se racordează pentru prima oară la un sistem de transport sau de distribuție.
Prevederea a fost modificată în 2018, permițându-li-se ELCEN și altor mari consumatori industriali să renunțe la contractele cu distribuitorii pentru a se branșa direct la conductele magistrale ale Transgaz și să plătească doar tariful de transport, nu și pe cel de distribuție.

Interesant este că, în 2019, fiind întrebat de Profit.ro despre eventualele planuri ale ELCEN în legătură cu alimentarea cu gaze a centralelor sale direct din rețeaua națională de transport a Transgaz, Claudiu Crețu, pe atunci administrator special al companiei, nu s-a arătat entuziasmat de idee.
"La acest moment, ELCEN are tarif de proximitate doar la CET Vest, întrucât acolo suntem mai aproape de conducta Transgaz. La modul idee de viitor, sau la modul ideal, evident că, fără tariful de distribuție, prețul ar fi mai mic, cheltuielile ELCEN ar scădea. E nevoie de studii de fezabilitate tehnice care să arate cum, în ce fel se poate face această investiție. Acum, întrebarea se pune altfel: e un calcul matematic al hârtiei sau e vorba de o investiție fizică? Adică e cazul, în condițiile în care există acum o conductă (care leagă ELCEN la rețeaua de distribuție – n.r.), să faci încă una (care să branșeze ELCEN la sistemul de transport – n.r.), să dublezi, sau să găsești o soluție din reglementări astfel încât să definești altfel cuvântul "proximitate"? Dacă mă întrebați pe mine, eu aș redefini cuvântul «proximitate», în loc să mă chinui 4-5 ani să fac o nouă conductă și așa mai departe", a spus atunci Crețu.
El se referea la faptul că, în 2014, ELCEN și alți mari consumatori industriali de gaze au obținut modificarea legislației ANRE în sensul introducerii unui tarif de distribuție special dedicat pentru ele, semnificativ redus față de cel uzual, numit "tarif de proximitate". Pot beneficia de acest tarif de proximitate clienții industriali care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: există o soluție viabilă din punct de vedere tehnico-economic de conectare a lor la sistemul național de transport, sunt amplasați la o distanță de maximum un kilometru, în linie dreaptă, față de sistemul național de transport, sunt alimentați prin conducte funcționând la presiuni mai mari sau egale cu 0,4 MPa (4 bar) și au un consum anual de gaze de minimum 250.000 MWh.
Problema a fost însă dintotdeauna aceea că, în afară de CET Vest, celelalte trei centrale ale ELCEN, respectiv București Sud, Grozăvești și Progresu, se află fiecare la distanță mai mare de un kilometru de conducta magistrală a Transgaz și, deci, nu se califică pentru a beneficia de tarif de proximitate.

Pe de altă parte, în 2018, directorul de atunci al Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE), Silvia Vlăsceanu, declara, la Profit Energy.forum, că branșarea marilor consumatori industriali de gaze direct la conductele magistrale ale Transgaz ar putea duce la creșterea tarifelor reglementate de distribuție pentru restul consumatorilor.
"S-a spus că racordarea direct la Transgaz a CET-urilor va scădea prețul gigacaloriei. Și acum, CET-urile situate în apropierea conductelor magistrale Transgaz beneficiază de tarif de distribuție redus, de proximitate. Dacă dispare această componentă de distribuție, cheltuielile distribuitorilor vor rămane aceleași, dar vor fi împărțite la mai puțini clienți, deci va crește tariful de distribuție pentru populație. De asemenea, legarea la Transgaz costă și ea, mai ales că unele CET-uri sunt în localități, ceea ce crează probleme de siguranță și securitate în alimentare", a mai spus atunci oficialul ACUE.