Conversation as a platform: inteligența artificială naște roboți, iar cine nu va avea un robot va trebui să-și cumpere

Conversation as a platform: inteligența artificială naște roboți, iar cine nu va avea un robot va trebui să-și cumpere
Liviu Mihai
Liviu Mihai
scris 5 apr 2016

Roboții nu sunt o noutate. Nici inteligența articifială. Poate nu concret, dar, cel puțin ca idee, expresia unei forme de viață artificiale care acționează aparent pe cont propriu a făcut parte din cultura noastră încă de pe vremea vechilor greci, pentru care Talos era un gigant din bronz automatizat care apăra Creta de pirați și invadatori.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

În bronz, dar mai ales ca software, roboții se vor întoarce în viețile oamenilor, dar, de data asta, revenirea va fi cât se poate de concretă. Și, după ce vom trece de teama inițială, îi vom folosi. Literalment, ca pe niște sclavi.

În 2016, roboții sunt deja printre noi. Pe telefoanele, tabletele, calculatoarele și consolele noastre de jocuri.

Acum sunt doar niște copii care învață. Unii sunt buni la învățătură și răspund corect la multe întrebări, alții sunt naivi și întră în belele pentru că au crezut că e bine să repeți ce spune un om. Iar dacă robotul a repetat inepțiile spuse de un om, devine un robot rău și este pedepsit.

Tay, pentru cei care cred că bat câmpii, este un chatbot creat de Microsoft pentru a-și încorda mușchii și a arăta ce poate face în domeniul inteligenței artificiale. A ieșit rău pentru că Tay nu a fost învățat că nu e bine să ai încredere în oricine și a repetat niște expresii învățate de la câțiva utilizatori plictisiți. Dar e bine că s-a întâmplat asta acum, când robotul doar vorbește, încă nu are dreptul să poarte arme.

Siri a celor de la Apple, Cortana de la Microsoft și impersonalul Google Now sunt cele mai cunoscute expresii ale inteligenței artificiale la ora actuală în rândul publicului larg. De fapt, cei trei sunt doar asistenții care pun cap la cap informații stocate pe servere pentru a înțelege sensul întrebării și a oferi răspunsul corect.

Fără studierea rațiunii și a logicii în antichitate, dezvoltarea sistemelor de inteligență artificială din ziua de azi nu ar fi fost posibilă. Calculatoarele, la rândul lor, nu ar fi putut fi create fără cunoașterea și aplicarea principiilor logice.

Dar așa-numiții AI bots din prezent sunt nistre instrumente cu utilitate limitată, folosiți de multe ori doar pentru amuzament. Sunt parteneri de pseudo-conversații care pot oferi răspunsuri la anumite întrebări.

Însă viitorul le poate rezerva micilor roboți software un rol mult mai important. Aceștia pot schimba radical modul în care interacționăm cu orice dispozitiv electronic care presupune o componentă software.

Conversation as a platform, un concept adus în discuție recent de Satya Nadela, șeful Microsoft, ar putea lua locul clasicului GUI (Graphical User Interface).

Interfața grafică a fost creată pentru ca oamenii să poată interacționa cu calculatoarele și a fost apoi împrumutată și de celelalte dispozitive care au urmat calculatorului. Toate gadgeturile noastre sunt dotate cu o interfață grafică - indiferent că o folosim cu ajutorul unui mouse, a unei telecomenzi sau direct cu degetul - pentru că până acum nu am știut altă modalitate de a intra în contact cu acestea.

Interfața grafică a presupus adaptarea omului la modul de funcționare a calculatorului. Noi am fost cei nevoiți să învățăm să folosim un calculator. Conversation as a platform reprezintă inversarea rolurilor: calculatorul va învăța comportamentul și limbajul omului, se va adapta și va interpreta comenzile pentru a răspunde cerințelor acestuia.

Conversation as a platform înseamnă, în principiu, că în locul folosirii unei interfețe grafice cu pictograme și diverse simboluri pe care apăsăm cu mouse-ul ori cu degetul, pur și simplu comunicăm direct și natural cu device-ul, indiferent că facem asta verbal sau în scris.

Trecerea la conversation as a platform se va face treptat. Chat boții actuali vor deveni din ce în se mai utili, pe măsură ce vor înțelege mai bine acțiunile și întrebările utilizatorului.

Primul loc ales de dezvoltatori pentru implementarea boților este zona aplicațiilor de chat. Microsoft integrează Cortana în Skype, iar Facebook are M în aplicația Messenger.

Într-o primă fază boții vor funcționa pe baza unei diviziuni similare celei de pe piața muncii din societatea umană. Boții vor fi specializați în câte un domeniu anume. Un bot ar putea fi specializat pe zona de turism, alt bot va ști matematică și așa mai departe. Acești boți s-ar putea completa reciproc și ar pune umărul împreună pentru realizarea unor sarcini complexe.

Să luăm ca exemplu plasarea unei comenzi de pizza folosind asistentul Cortana, care este integrat în Skype. În primul rând vei întreba, folosind un limbaj obișnuit, ce pizzerii sunt în zonă. Cortana, care îți cunoaște zona, va sugera câteva restaurante. Alegând unul dintre ale, este apelat automat bot-ul restaurantului respectiv, căruia îi vei da comanda.

În acest exemplu, pentru realizarea sarcinii au contribuit doi boți: mai întâi botul care a realizat munca din spatele asistentului Cortana, iar apoi botul restaurantului care a luat și a trimis comanda.

Pasul doi este videobotul. Sau, după caz, audio botul.

Acest gen de bot este o reprezentare grafică sau doar o voce cu care poți interacționa, purtând un dialog obișnuit. În loc să cauți informația scriind, îi adresezi comenzile ca unei persoane obișnuite: ”Hey, Cortana, vreau o pizza!”.

Acest gen de implementare este doar un prim pas, o preistorie a boților, nu foarte departe de a deveni realitate. Viitorul, probabil nu la fel de apropiat, implică o mașinărie care folosește o armată de boți ce pun în aplicare comenzile utilizatorului. Un calculator cu care vorbești în loc să miști cursorul pe ecran. Un telefon pe care scrii în loc să folosești aplicații dedicate.

Să luăm drept exemplu, prelucrarea unei imaginii în scopul publicării pe blog - cum realizăm acum această operațiune și cum ar putea fi realizată de un sistem care în locul interfeței grafice folosește boți.

Acum operațiunea decurge cam așa: te gândești ce imagine se potrivește subiectului, cauți pe net, alegi imaginea pe care o consideri potrivită, faci conversie de format, crop și redimensionare, dacă este cazul, iar în final faci upload pe blog.

Toate aceste operațiuni, într-un viitor al boților, ar fi transferate asupra armatei de boți din spatele calculatorului. Scenariul ar implica simpla comandă, în scris sau verbală, prin care ceri o imagine pentru postul de pe blog. Botul va căuta imaginea și îți va afișa rezultatele, iar tu vei alege imaginea dorită. De aici, botul ar trebui să se ocupe de tot. Știind dimensiunile și raportul cerut de stilul blogului, va face prelucrările grafice necesare și va salva imaginea pe blog. Nu mai trebuie să știi Photoshop!

Însă, până să ajungem în această fază avansată, boții sunt încă la început de drum și mai au multe de învățat. Nu sunt nici suficient de dezvoltați, nici suficient de răspândiți. Nu se pune problema capabilității tehnice de a ajunge în acel punct în care să ne bazăm pe boți pentru interacțiunea cu dispozitivele pe care le folosim. Împlinirea tehnică este doar o chestiune de timp.

Întrebarea e dacă oamenii, cei obișnuiți, nu strict pasionații, vor îmbrățișa un viitor tehnologic bazat pe boți. Dacă se vor simți confortabili vorbind cu calculatorul sau ceasul, în loc să dea click după click. Știm doar ce revoluții s-au iscat când Microsoft a integrat interfața Metro în Windows 8. Iar aceea a fost o schimbare minusculă, în comparație cu ceea ce va reprezenta botul.

viewscnt
Afla mai multe despre
conversation as a platform
inteligenta artificiala
bot
chatbot