Case de marcat cu jurnal electronic - Firmele distribuitoare sunt nemulțumite de birocrația ANAF, de lipsa comunicării și consideră controalele insuficiente. Antifrauda - amenzi și numerar confiscat de 4,1 milioane lei în controale într-o lună

Case de marcat cu jurnal electronic - Firmele distribuitoare sunt nemulțumite de birocrația ANAF, de lipsa comunicării și consideră controalele insuficiente. Antifrauda - amenzi și numerar confiscat de 4,1 milioane lei în controale într-o lună
scris 8 mai 2019

Numărul de case de marcat cu jurnal electronic instalate la firme a trecut de 360.000 aparate, reprezentând circa jumătate față de necesarul total de 700.000-750.000 estimat de autorități. Achizițiile au încetinit însă în ultimele luni, în pofida avertismentelor Ministerului Finanțelor că firmele vor fi verificate riguros. Față de anul trecut, distribuitorii de astfel de aparate fiscale au stocuri suficiente pentru firmele care trebuie să-și schimbe casele de marcat, dar acestea din urmă preferă să aștepte. Distribuitorii se plâng de birocrația excesivă pentru înregistrarea echipamentelor, dar și de controale și amenzi insuficiente, în lipsa cărora o mare parte dintre firme nu respectă legea. O practică a unui număr mare de firme este să-și cumpere noul aparat fiscal, dar să întârzie instalarea mult timp, chiar până la momentul la care sunt controlate. Antifrauda, deși implicată și în alte acțiuni de amploare, unele la cererea politicienilor, a aplicat 686 de amenzi și 450 de avertismente într-o lună de controale vizând casele de marcat cu jurnal electronic, valoarea totală a amenzilor și confiscărilor fiind de 4,12 milioane lei.

Cum nerespectarea acestei obligații este sub incidența Legii prevenirii, Antifrauda merge în control, constată că nu este respectată legea și acordă un plan de conformare, cu o perioada în care firmele să-și instaleze noul aparat fiscal. După ce trece termenul de confrmare, revine și sancționează dacă firma nu a remediat situația.

Pe lângă controalele pe care le consideră insuficiente, organizațiile distribuitorilor de case de marcat se plâng că ANAF și Ministerul Finanțelor au închis căile de dialog pe acest subiect, dar și de lipsa unor proceduri unitare la nivelul administrațiilor fiscale. În timp ce ghidul pubicat de ANAF prevede că pentru înregistrarea unei case de marcat sunt necesare patru documente, unele administrații cer mai multe. De exemplu, în București, procedura este diferită la fiecare sector, deși ar trebui să fie aceeași, afirmă reprezentanții patronatelor distribuitorilor de case de marcat.

Potrivit acestora, documentația pentru a înregistra o nouă casă este mai stufoasă decât era înainte, iar o casă nefiscalizată stă și o luna până primește de la ANAF număr de ordine.

Potrivit celor mai recente date, la firme sunt instalate 364.000 de case de marcat, alte 71.000 au identificator fiscal atribuit, adică au fost cumpărate și sunt în curs de instalare, în timp alte 80.000 sunt în stocurile distribuitorilor, disponibile pentru vânzare. O mare parte din cele 71.000 cu identificator fiscal atribuit dar neinstalate încă, sunt lăsate de mult timp în depozitele vânzatorilor de către firmele cumpărătoare. Distribuitorii se plâng că în astfel de situații nu au ce face, întrucât nu pot instala cu forța casa de marcat la cumpărător, în timp ce autoritățile dacă vin în control îi amendează tot pe ei.

Teodorovici va face un bilanț al ANAF la mijlocul anului. Vrea venituri mai mari la buget CITEȘTE ȘI Teodorovici va face un bilanț al ANAF la mijlocul anului. Vrea venituri mai mari la buget

"Oamenii vin și cumpără, dar nu le mai fiscalizează. Pur și simplu nu mai revin. Că au auzit ei de la X și de la Y că nu se fac controale. Nu poți instala o casă dacă nu vrea cumpărătorul. Nu mă pot duce cu Poliția să-i instalez casa de marcat. Este termen, dar amendă tot eu o iau dacă are loc o verificare, pentru că eu trebuie să instalez. Controalele Antifraudă la firme ar fi bune. Am scăpa de casele de marcat lăsate de cumpărători la noi. Dar ANAF nu face nimic. Sunt puține controale față de ce ne așteptam", a declarat un reprezentant al distribuitorilor.

Inspectorii antifraudă fiscală au verificat, în perioada 15 martie – 11 aprilie, modul în care 3.339 de firme din toată țară au respectat prevederile legale referitoare la dotarea și utilizarea noilor case de marcat cu jurnal electronic. Au fost identificate abateri și aplicate 450 de avertismente. De asemenea au fost dispuse și sancțiuni contravenționale în valoare totală de 4,12 milioane de lei (amenzi și confiscări). Valoarea totală a celor 686 amenzi dispuse este de 3,79 milioane lei, iar confiscările de numerar, venituri ilicite și bunuri au totalizat 322.037 lei. Totodată, inspectorii Antifraudă au dispus suspendarea activității comerciale în 15 locații, astfel: în 12 pentru încălcarea prevederile legale privind utilizarea caselor de marcat, iar în trei locații pentru comercializarea de produse accizabile fără timbru fiscal. 87% din avertismente au fost aplicate contribuabililor, care la data controlului nu achiziționaseră noile case de marcat cu jurnal electronic; în acest sens au fost dispuse planuri de remediere, conform Legii prevenirii. Acțiunile de monitorizare și control ale inspectorilor antifraudă continuă.

Potrivit firmelor care distribuie case de marcat, însă, nici măcar totalul de 700.000-750.000 referitor la necesarul de noi case de marcat nu este tocmai corect, întrucât ar fi bazat pe o evidență a memoriilor fiscale schimbate în ultimii ani și nu pe  evidența aparatelor fiscale. Numărul total de case de marcat care trebuie schimbate s-ar situa la cel mult 600.000, spun aceștia.

Antifrauda are personal insuficient și multe obiective trasate la televizor

Antifrauda este una dintre cele mai vizibile structuri ale ANAF, fiind responsabilă de controalele inopinate, dar de mai mulți ani are deficit de personal. Pe finalul anului trecut, Direcția Antifraudă avea, potrivit informațiilor Profit.ro, în jur de 1.300 de angajați, cu 35% sub nivelul optim de posturi prevăzute, care se ridică la circa 2.000. ANAF per ansamblu are, de asemenea, mai puțini angajați față de numărul prevăzut, dar deficitul în cazul agenției este de 10%.

Pe lângă controale pe casele de marcat cu jurnal electronic, Antifrauda desfășoară și o serie de alte acțiuni, unele cerute de guvernanți.

Recent, Liviu Dragnea, a transmis „un ultim avertisment” către Autoritatea Sanitar-Veterinară, Protecția Consumatorului, Antifrauda și Vămi, spunând că, dacă cei de la aceste instituții nu sunt în stare să analizeze fiecare fruct sau legumă care intră în România, ca să nu mai intre produse nesănătoase în țară, atunci să plece acasă. Dragnea a susținut că „roșiile bune se păstrează pentru țările din vest, iar în România vin roșii proaste și nesănătoase”.

Guvernul a avut un deficit bugetar de 5,5 miliarde de lei în primele trei luni ale acestui an. Cheltuielile cu salariile angajaților la stat sunt în urcare cu aproape 26% CITEȘTE ȘI Guvernul a avut un deficit bugetar de 5,5 miliarde de lei în primele trei luni ale acestui an. Cheltuielile cu salariile angajaților la stat sunt în urcare cu aproape 26%

Urmare a acestui mesaj, inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală și inspectorii Direcției Generale a Vămilor au lansat la nivel național acțiunea ”Demetra”, în cadrul căreia verifică toate circuitele de comercializare a legumelor și fructelor.

O alta operațiune, "Integrum", se află în desfășurare, fiind declanșată după ce inspectorii au identificat lanțuri tranzacționale, considerate frauduloase, de aprovizionare cu bunuri și mărfuri, fără documente justificative, în spațiile din Dragonul Roșu.

De altfel, Antifrauda a început controale pe case de marcat încă din martie, când inspectorii au declanșat rapid peste 1.000 de verificari, dar abordarea, deși are ca scop să accelereze introducerea noilor case, nu a fost una foarte agresivă, potrivit informațiilor Profit.ro. Inspectorii au operat în prima săptămână în jur de 170 de amenzi și confiscări, precum și cam tot atâtea avertismente. Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a dat startul noii campanii de controale la mijlocul lunii martie, nemulțumit că ritmul în care firmele se dotează cu noile echipamente a încetinit.

Un mesaj de temperare a zelului inspectorilor a venit, la numai o zi după ce a început nouă serie de controale, de la liderul PSD, Liviu Dragnea. Acesta a afirmat că funcționarii ANAF și cei ai altor instituții că nu vor să țină cont de Legea prevenirii. Liderul PSD a spus că numeroase firme românești au fost închise, dar că nu a văzut sancțiuni și pentru companii străine. Controalele au început vineri, 15 martie, iar mesajul public al lui Dragnea a venit sâmbătă, 16 martie.

Ministerul Finanțelor a anunțat controale și mai dure de la 1 mai, însă nerespectarea obligatiei de dotare cu noile case de marcat, cu jurnal electronic, rămâne sub incidența Legii prevenirii. După cum a scris în urmă cu o săptămână Profit.ro, controalele vizând obligația firmelor de a se dota cu noile case de marcat cu jurnal electronic se desfășoară și după data de 1 mai în linie cu Legea prevenirii, dar termenele acordate de inspectorii Antifraudă pentru conformare firmelor găsite în neregulă vor fi foarte scurte, de numai câteva zile, iar controalele vor fi extinse inclusiv asupra firmelor care distribuie și instalează astfel de case de marcat.

Finanțele se împrumută de la populație prin titluri de stat și în luna mai. Sumele atrase au scăzut puternic, de la 700 milioane lei în februarie la 200 milioane lei în aprilie CITEȘTE ȘI Finanțele se împrumută de la populație prin titluri de stat și în luna mai. Sumele atrase au scăzut puternic, de la 700 milioane lei în februarie la 200 milioane lei în aprilie

Dotarea cu noile case ar trebui să fie încheiată anul acesta

În februarie, Ministerul Finanțelor a estimat că dotarea firmelor cu noile case de marcat va fi încheiată până la mijlocul acestui an, urmând ca ulterior autoritățile să treacă la conectarea online a acestora cu serverele ANAF. “Estimăm că procesul de dotare a contribuabililor - să ajungă la circa 700.000-750.000 de aparate instalate - se va încheia la mijlocul acestui an. Referitor la conectare, apreciez că în a doua parte a acestui an vom putea face și acest lucru”, a declarat, la momentul respectiv, Doru Dudaș, șef al Direcției legislație Cod de procedură fiscală din Ministerul Finanțelor.

Este important de menționat că noile case de marcat ar trebui să comunice online cu Fiscul, însă Centrului Național pentru Informații Financiare (CNIF), cel care administrează infrastructura IT a ANAF și Ministerului Finanțelor, nu are, în prezent, capacitățile tehnice necesare pentru acest lucru. În prezent, pentru casele de marcat cu jurnal electronic deja instalate, datele extrase din aparatele de marcat instalate se transmit lunar, electronic, prin declarație inteligentă pusă deja la dispoziția operatorilor economici (A 4200).

FOTO ANAF a cerut pentru uz propriu 3 hectare de teren și clădiri care au aparținut familiei lui Dan Voiculescu. Vrea să le folosească ca sediu pentru Direcția Generală a Vămilor CITEȘTE ȘI FOTO ANAF a cerut pentru uz propriu 3 hectare de teren și clădiri care au aparținut familiei lui Dan Voiculescu. Vrea să le folosească ca sediu pentru Direcția Generală a Vămilor

Potrivit legislației în vigoare, firmele mari și mijlocii ar fi trebuit să aibă noile case de marcat de la 1 iunie 2018, iar cele mici de la 1 august 2018. La finele lunii mai, Guvernul a acordat un termen de grație de trei luni în ce privește amenzile pentru nerespectarea acestei obligații. Astfel, amenzi ar fi urmat să fie aplicate de la 1 septembrie 2018 pentru firmele mari și mijlocii și de la 1 noiembrie 2018 pentru cele mici.

Întrucât procesul decurgea greoi, inclusiv din vina autorităților, Guvernul a introdus temporar în Legea prevenirii nerespectarea acestei obligații. Firma nu mai este astfel amendată direct, ci primește un plan de conformare, un nou răgaz în care să-și procure noua casă. Abia ulterior, dacă nu a respectat nici planul de conformare, este amendată. Autoritățile au refuzat să precizeze când ar putea fi exclusă nerespectarea acestei obligații de sub incidența Legii prevenirii.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
case de marcat
case de marcat cu jurnal elecctronic
anaf
antifrauda
ministerul finantelor