DOCUMENT Surpriză: Fiscul a fost subordonat Prognozei, controlată de SGG, unde Vâlcov este lider decizional. ANAF va primi liste cu firme de controlat și va trebui să explice eventuale refuzuri

DOCUMENT Surpriză: Fiscul a fost subordonat Prognozei, controlată de SGG, unde Vâlcov este lider decizional. ANAF va primi liste cu firme de controlat și va trebui să explice eventuale refuzuri
scris 29 ian 2019

Fiscul va primi de la Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) liste cu firme și domenii cu risc fiscal pe care va trebui să le controleze, urmând ca modalitatea de preluare și stabilirea acțiunilor de control să fie realizate de ANAF, dar cu comunicarea către CNSP a motivelor pentru care, eventual, unele dintre propunerile Comisiei nu au fost preluate, stabilește un acord semnat de Fisc cu CNSP, document pe care Profit.ro îl prezintă în acest articol. Astfel, ANAF, condusă de la începutul lunii ianuarie de Mihaela Triculescu, susținută pentru această funcție, potrivit presei, de consilierul guvernamental Darius Vâlcov, va urma obiective de control trasate de Comisia de Prognoză și va da explicații acesteia când nu le respectă. Comisia de Prognoză este în subordinea Secretariatului General al Guvernului, unde unul dintre principalii lideri decizionali este consilierul economic al premierului, Darius Vâlcov.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

În urmă cu un an, Comisia Națională de Prognoză a fost trecută de Guvern din subordinea Ministerului de Finanțe în cea a SGG.

De ce este important: Fiscul va fi astfel, practic, subordonat unei alte structuri pe probleme care țin de analiza de risc, firme și domenii economice controlate, situație care ar putea conduce la blocaje, mai ales că ANAF este o agenție cu peste 20.000 de angajați, în care lucrurile se schimbă greu. Pe de altă parte, subordonarea ANAF pe aceste aspecte unei comisii aflate în coordonarea SGG și, implicit, a consilierului guvernamental Darius Vâlcov ar putea însemna că ANAF va pune cu mai mult zel în practică ideile vehiculate de acesta, cum ar fi controlul mult mai strict al multinaționalelor, în contextul în care Guvernul are nevoie foarte mare de bani la buget pentru măririle de salarii și pensii promise in programul de guvernare.

Comisia de Prognoză este, din acest motiv, preferată și pentru implementarea unor alte proiecte importante, precum Fondul Suveran de Investiții.

În document, cooperarea este argumentată prin încercarea de a reduce economia ascunsă și evaziunea fiscală. Conform datelor Institutului Național de Statistică, ponderea economiei neobservate în PIB (economia ascunsă de bunuri și servicii care nu contribuie la buget) a crescut la 22,8% în anul 2016, de la 20,5% în anul 2015, continuând să se mențină la peste 21% în anii 2017 și 2018. Aceasta înseamnă că aproximativ 160-180 miliarde lei reprezintă valoarea adăugată brută care nu este fiscalizată, ceea ce înseamnă un minimum de peste 50 miliarde lei mai puțin la bugetul general consolidat.

Pentru a face rost de fondurile necesare Programului de guvernare, ANAF își propune să-și îmbunătățească analiza de risc, în scopul stabilirii priorităților în activitatea de verificare și control.

Finanțele anunță că au închis 2018 cu un deficit de 2,88% din PIB. Cheltuielile de personal au crescut cu 23,7%, iar cele cu dobânzile, cu aproape 28% CITEȘTE ȘI Finanțele anunță că au închis 2018 cu un deficit de 2,88% din PIB. Cheltuielile de personal au crescut cu 23,7%, iar cele cu dobânzile, cu aproape 28%

Motivele acordului

  • necesitatea eficientizării activității de verificare și control; identificarea riscurilor fiscale conduce la eficientizarea activității de control, fiind controlați doar contribuabilii cu risc fiscal ridicat, astfel, analiza de risc reprezintă baza de selectare a contribuabililor care trebuie cuprinși în control, în vederea. stabilirii implicațiilor fiscale ale riscurilor identificate.
  • necesitatea ca evaluarea activităților și societăților comerciale cu un comportament neadecvat să se realizeze pe baza unei metodologii complexe de evaluare unitară a riscurilor și mai ales pe o evaluare obiectivă și neafectată de către acțiunile efective de verificare și control.

Ce presupune acordul

Începând cu ianuarie 2019, CNSP va selecta contribuabilii care vor fi propuși pentru a fi cuprinși în controalele întreprinse de ANAF jin funcție de domeniul de activitate, fluctuația cifrei de afaceri și a celorlalți indicatori stabiliți de comun acord între ANAF și CNSP.

Analiza de risc va fi realizată de ANAF în funcție de indicatorii statisticii existenți în bazele de date ale ANAF și indicatorii Statistici transmiși de CNSP.

Analiza de risc are ca scop determinarea sectoarelor și societăților unde există riscuri fiscale potențiale.

CNSP va comunica conducerii ANAF, lunar, situația domeniilor și a societăților comerciale care prezintă un grad ridicat de risc de evaziune fiscală. Trimestrial va efectua o analiză comună a rezultatelor și vor fi aduse îmbunătățiri metodologiei de analiză de risc, dacă va fi cazul.

ULTIMA ORĂ Record al tuturor timpurilor în România, efect al OUG 114: România a importat sâmbătă seară și 1934 MW. Doar hidrocentralele produceau mai mult, 1951 MW CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Record al tuturor timpurilor în România, efect al OUG 114: România a importat sâmbătă seară și 1934 MW. Doar hidrocentralele produceau mai mult, 1951 MW

Fiscul va utiliza analiza de risc și informațiile transmise de către CNSP pentru stabilirea programului acțiunilor de control. Modalitatea de preluare și stabilirea concretă a acțiunilor de control se realizeaza de către ANAF cu comunicarea către CNSP a considerentelor pentru care unele din propunerile CNSP nu au fost preluate.

În măsura în care pentru analiza de risc sunt necesare informații sectoriale și microeconomice de la societăți comerciale sau instituții publice, ANAF și CNSP vor colabora în vederea obținerii acestora.

În cazurile în care din analizele de risc rezultă necesitatea realizării unor acțiuni de verificare și control complexe, cu participarea și altor organisme abilitate, ANAF și CNSP propun Guvernului luarea de decizii cu privire la modalitățile concrete de cooperare instituțională. Dacă din analizele de risc sau din analizele de fundamentare ale CNSP, precum și din acțiunile de control efectuate în baza analizelor de risc ale CNSP, rezultă necesitatea unor propuneri de ordin legislativ pentru reducerea evaziunii, ANAF și CNSP colaborează pentru elaborarea proiectelor de acte normative și pentru promovarea acestora.

ANAF se angajează să transmită CNSP informații cu privire la efectele obținute în privința reducerii evaziunii fiscale, în urma acțiunilor de control la societățile comerciale propuse în analizele de risc ale CNSP.

Fiscul a lansat operațiunea \ CITEȘTE ȘI Fiscul a lansat operațiunea "Tomis"

ANAF și CNSP colaborează pentru efectuarea de analize și evaluări cu privire la reducerea evaziunii fiscale și transmit rapoarte comune către Ministerul Finanțelor Publice și Guvern.

În vederea realizării prevederilor prezentului Acord, ANAF și CNSP pot constitui grupuri de lucru comune. De asemenea, ANAF și CNSP convin să colaboreze cu privire la asigurarea unei comunicări publice unitare asupra rezultatelor analizei de risc și a reducerii evaziunii fiscale.

Documentul cu acordul ANAF CNSP poate fi văzut aici

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
anaf
control
cnsp
comisia de prognoza
darius valcov
mihaela triculescu