România, astăzi: Site-ul Fiscului nu funcționează de o săptămână, firmele nu au acces la servicii importante. Repunerea în funcțiune este dificilă din cauza echipamentelor uzate și foarte vechi

România, astăzi: Site-ul Fiscului nu funcționează de o săptămână, firmele nu au acces la servicii importante. Repunerea în funcțiune este dificilă din cauza echipamentelor uzate și foarte vechi
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 21 mar 2018

Site-ul ANAF nu poate fi accesat de aproape o săptămână, deși IT-iștii Ministerului Finanțelor lucrează încă de joi la remedierea situației. Minsterul Finanțelor a anunțat joia trecută că "s-au dispus măsuri de remediere, astfel încât site-ul ANAF să fie disponibil cât mai curând", însă de aproape o săptămână firmele nu pot accesa servicii foarte importante, cum ar fi verificarea registrului celor care aplică plata defalcată a TVA sau a registrului firmelor care aplică sistemul TVA la încasare. Oficialii statului au cheltuit din 2013, dintr-un împrumut de a Banca Mondială pentru modernizarea ANAF, 60 de milioane de lei, însă doar pentru analize și consultanță, niciun leu nefiind alocat pentru sistemul IT. Până în prezent nu a fost găsit niciun vinovat.

Evenimente:
21 martie - Maraton Profit News TV Economia Sustenabila (ediția a II-a) – cu sprijinul: ACUE, Auchan, Liberty, OMV Petrom, Romgaz, Tinmar Energy, Transgaz, Hidroelectrica, Borsec, Nuclearelectrica
26 martie - Maraton Medika TV Inovație în estetică - cu sprijinul: Regina Maria
28 martie - Eveniment Profit.ro IMM (ediția a IV-a) - cu sprijinul: CEC Bank, Raiffeisen Bank, Porsche Finance Group Romania (Sharetoo - Abonamentul Auto), UniCredit Bank, Garanti BBVA și REI Grup

Urmărește-ne și pe Google News
VIDEO Google lansează o aplicație de realitate augmentată care permite utilizatorilor să deseneze peste mediul real CITEȘTE ȘI VIDEO Google lansează o aplicație de realitate augmentată care permite utilizatorilor să deseneze peste mediul real

De ce este importantSite-ul ANAF este important în activitatea de zi cu zi a firmelor, dar și pentru populație. Firmele au nevoie, de exemplu, de acces la site-ul ANAF pentru a vedea dacă partenerii comerciali sunt înscriși în sistemul de plată defalcată a TVA. Detalii despre split TVA aici.

Mai este interesant: Întreruperile repetate și de tot mai lungă durată în funcționarea portalului semnalează că sistemul informatic al ANAF este în stare critică și că, fără investiții majore, riscă să între în colaps. La acest moment nu există certitudinea că decidenții percep gravitatea situației sau că ar avea determinarea, mai mult decât verbală, de a implementa un program de modernizare.

ULTIMA ORĂ Fiscul va emite în acest an decizii finale de impunere pentru toate restanțele din ultimii 5 ani. Statul vrea sute de milioane de lei CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Fiscul va emite în acest an decizii finale de impunere pentru toate restanțele din ultimii 5 ani. Statul vrea sute de milioane de lei

Tot sistemul informatic de la nivelul ANAF, Ministerului Finanțelor și altor organisme subordonate este administrat de Centrul Național pentru Informații Financiare (CNIF), structura înființată de câteva luni. CNIF permite Finanțelor să folosească mai bine IT-iștii de care dispuneau anterior diferitele agenții, însă nu schimbă faptul că echipamentele ANAF sunt vechi și cedează frecvent, iar repunerea în funcțiune este de fiecare dată tot mai dificilă.

Lipsa site-ului ANAF cauzează probleme firmelor, care nu pot accesa o serie de servicii disponibile în mod obișnuit pe portal.

"În acest moment, nu poți verifica nimic ... registru TVA, TVA la încasare, split TVA, inactivi, nu poți vedea fișa pe plătitor, nu poți vedea ce ai de plată, nu poți cere certificat de atestare fiscală. De asemenea, nu poți lua formulare utile de pe site, nu poți descărca declarații electronice. Poți doar să le depui", a declarat pentru Profit.ro consultantul fiscal Cornel Grama.

Ministerul Finanțelor a anunțat  joi, când site-ul a devenit indisponibil, că "specialiștii Centrului Național de Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor Publice realizează lucrări de înlocuire a unor echipamente uzate din sistemul IT al ANAF. Procesele de depunere și prelucrare a declarațiilor fiscale și comunicarea intra- și interinstitutională se derulează în parametri normali. Deocamdată este inaccesibilă interfața web de prezentare a informațiilor instituționale ale ANAF și s-au dispus măsuri de remediere, astfel încât site-ul ANAF să fie disponibil cât mai curând".

ANAF introduce facilități pentru cei care gestionează mai multe CUI-uri prin SPV. Informațiile vor putea fi accesate și prin aplicațiile de de contabilitate/ERP CITEȘTE ȘI ANAF introduce facilități pentru cei care gestionează mai multe CUI-uri prin SPV. Informațiile vor putea fi accesate și prin aplicațiile de de contabilitate/ERP

"Lucrări de mentenanță" este explicația utilizată în mod obișnuit atunci când serverele ANAF cedează din cauza uzurii si a utilizării îndelungate la capacitate maxima, iar IT-știi nu reușesc să le peticeasca suficient de repede și să le repună în funcțiune.

Contactate de Profit.ro, persoane apropiate situației nu au putut spune decât că angajații IT au lucrat inclusiv sâmbătă și duminică la remedierea situației, însă nu au putut înainta un termen pentru repunerea în funcțiune a sistemului.

De altfel, anul trecut, președintele ANAF de la acel moment, Bogdan Nicolae Stan, a adresat o informare Guvernului prin care avertiza că lipsa unui contract pentru întreținerea infrastructurii hardware și software afectează grav activitatea instituției și duce la apariția de sincope în funcționarea sistemului, în contextul în care din 2013 au încetat investițiile importante pe acest segment, iar îngreunarea activităților de printare a actelor administrative poate afecta încasările bugetare.

ANAF a strâns mai mulți bani la buget în ianuarie. Încasările au crescut cu aproape 9% CITEȘTE ȘI ANAF a strâns mai mulți bani la buget în ianuarie. Încasările au crescut cu aproape 9%

Modernizarea sistemului IT al ANAF - acuzații de mită și (dez)interes

Modernizarea sistemului informatic al ANAF, cerută insistent de către mediul de afaceri, ar trebui să reprezinte o prioritate, chiar una de siguranță națională, în contextul în care Fiscul strânge la buget banii cu care funcționează aparatul de stat, incusiv sistemul de învățământ, sănătate sau siguranță publică.

Lipsa de interes pentru eficientizarea ANAF este evidentă din eșecul proiectului RAMP, derulat cu Banca Mondială. Instituția internațională a pus la dispoziția României un împrumut pentru modernizarea Fiscului, dar autoritățile au chelttuit doar 23,5% din banii alocați în programul de modernizare desfășurat din 2012 în cooperare cu Banca Mondială, suma respectivă, de 60 milioane lei, fiind plătită doar pentru analize și consultanță, niciun leu nefiind încă alocat pentru sistemul IT. Situația a fost anunțată de Ionuț Mișa în ianuarie, moment la care acesta era, încă, ministru al Finanțelor.

Actualul ministru al Finanțelor, Eugen Teodorovici, a afirmat, la instalarea în funcție, că va apela la firmele din piață pentru modernizarea sistemului informatic al Fiscului.

”Vreau să apelez la piață, dacă cei din ANAF responsabili cu IT nu au putut. N-am nicio speranță că o vor face de acum încolo, dar n-am niciun fel de barieră să apelez la piață. Voi lucra cu oameni care știu tineri, studenți”, a spus Teodorovici, în cadrul audierilor de la Parlament.

Fiscul plătește anual peste 2 milioane de lei pe plicuri trimise greșit CITEȘTE ȘI Fiscul plătește anual peste 2 milioane de lei pe plicuri trimise greșit

Teodorovici a relatat că, la primul său mandat de ministru al Finanțelor, în Cabinetul Ponta, specialiștii ANAF i-au prezentat proiectul cu angajamentul ferm că va fi realizat, iar după instalare va dori să afle cine sunt vinovații pentru nerealizarea acestuia. Noul ministru a susținut că informatizarea Finanțelor și Fiscului, precum și debirocratizarea vor fi principalele sale priorități.

Potrivit informațiilor Profit.ro, Ministerul Finanțelor și Banca Mondială analizează situația proiectului RAMP.

Lipsa de investiții în echipamente are, însă, și o altă cauză internă, în contextul în care în interiorul ANAF au existat suspiciuni privind licitațiile pentru echipamente, iar cei responsabili cu aprobarea fondurilor pentru achiziții au preferat abordarea sigură și nu au mai acordat banii necesari.

Un exemplu privind astfel de practici incorecte din interiorul ANAF vine și dintr-un anunț recent al DNA.

Astfel, la sfârșitul lunii noiembrie, șeful Direcției IT din cadrul ANAF, Ancuța Anda Macovei, a fost trimisă în judecată, în stare de arest la domiciliu, cu acuzația de luare de mită în formă continuată. Fapta ar fi fost comisă, conform DNA, pe vremea când deținea aceeași funcție în cadrul Autorității Naționale a Vămilor și ar fi pretins de la doi oameni de afaceri 25% din valoarea unor contracte de mentenanță software.

Procurorii DNA au anunțat, la momentul respetctiv, că s-a dispus trimiterea în judecată, în stare de arest la domiciliu, a inculpatei, aceasta fiind acuzată de luare de mită în formă continuată.

viewscnt
Afla mai multe despre
anaf
cnif
site
ministerul finantelor