În ce direcție se îndreaptă piața de coworking?

Yotam Alroy
Yotam Alroy
scris 13 feb 2020

Pentru mult timp, opțiunile pe care companiile și corporațiile le aveau pentru birourile lor s-au limitat la spații rigide, care nu favorizau productivitatea, creativitatea și, în general, dorința de muncă a angajaților. Spații despre care s-a dovedit, în timp, că pot duce la distragere, lipsă de productivitate și un sentiment de izolare. 

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Acestea sunt problemele pe care coworking-ul și-a propus să le rezolve. În 2010, o dată cu apariția coworking-ului modern, care a schimbat radical o piață veche de un secol, astfel de spații au devenit o soluție potrivită pentru companiile de toate dimensiunile și au câștigat rapid popularitate ca alternativă pentru birourile tradiționale. Iar dacă ne uităm la beneficiile pe care le aduc angajaților și companiilor, nu este greu să înțelegem de ce. Acestea includ (dar nu se limitează la) opțiuni flexibile de creștere, o atmosferă creativă, care susține procesul de inovare, și șansa de a face parte dintr-o comunitate profesională dinamică.

Unul dintre cele mai importante motive pentru care coworking-ul modern a devenit o soluție atât de apreciată este nevoia tot mai mare a companiilor de a ține pasul cu noile generații, de a face față cursei fără sfârșit pentru a atrage cele mai bune talente. Acestea înțeleg că dacă își doresc să aducă și să păstreze cei mai potriviți angajați în echipele lor, este esențial să îi facă fericiți. Iar studiile arată că angajații care lucrează din spații de coworking raportează un nivel mai ridicat de engagement și satisfacție.

Eco - zona euro din Africa CITEȘTE ȘI Eco - zona euro din Africa

Din toate aceste motive, în ultimii 3 ani, piața de coworking a crescut într-un ritm extrem de rapid, iar acum coworking-ul modern se găsește în aproape orice țară care are o comunitate de business și în orice business hub important. În tot acest proces de dezvoltare al pieței, este important să recunoaștem rolul jucat de WeWork, compania care a făcut cunoscut conceptul de coworking. Cu toatea acestea, în ultimii ani, compania a prioritizat creșterea mai mult decât orice altceva, ceea ce a condus la o lipsă a concentrării și a implicării în alte tipuri de activități de business, aspect care s-a tradus, în final, într-o povară financiară. Fără îndoială, situația prin care au trecut recent va avea un impact asupra viitorului industriei însă, în acest moment, cererea pentru spații de coworking este în continuare foarte ridicată și, în același timp, noi jucători continuă să intre pe piață.

Acesta este un moment în care toți operatorii trebuie să demonstreze că piața spațiilor flexibile este fiabilă și de încredere, că răspunde unor nevoi reale ale companiilor și că aduce un adevărat plus de valoare. Pentru a face acest lucru, trebuie să asigurăm, în permanență, un nivel ridicat al serviciilor și locațiilor noastre, să demonstrăm că oferim o alternativă stabilă și de durată. Toți jucătorii din industrie trebuie să înțeleagă faptul că o creștere reală are la bază un model de business sustenabil, responsabil și scalabil, mai degrabă decât o expansiune accelerată. Profitabilitatea este la fel de importantă ca numărul de țări în care ești prezent.

În plus, privind către viitorul industriei, am identificat și dezvoltat un nou motor de creștere, bazat pe crearea unui model de parteneriat cu proprietarii de spații de lucru care să ne permită să reducem riscurile și să accesăm noi oportunități, fără complicațiile pe care le presupune atragerea de capital.  

Industria nu se termină cu WeWork, iar evoluția pieței demonstrează acest lucru: la nivel global, piața de coworking și spații flexibile a crescut cu o medie anuală de 22% și se estimează că, până în 2030, astfel de spații vor reprezenta 30% din totalul spațiilor de birouri. Se estimează existența a 20.000 de spații de coworking în lume, deși numărul real este probabil mai mare, și a peste 2 milioane de membri ai acestora. În cele mai importante 20 de huburi de afaceri din lume, coworking-ul reprezintă până la 5% din totalul spațiilor de birouri și, având în vedere trendurile actuale, credem că acest procent va continua să crească. Mai mult decât atât, piața de coworking este în continuare subpenetrată. Peste 40% din forța de muncă are nevoie de un serviciu care să le ofere birouri flexibile, în locul chiriilor tradiționale pe termen lung.

Interesul companiilor globale contribuie la creșterea cererii de spații de lucru flexibile și se preconizează că, pe viitor, acesta nevoie va spori într-un ritm mai rapid decât oferta existentă pe piață. Pe măsură ce industria de coworking va continua să crească, ne așteptăm ca România, în general, și Bucureștiul, în mod particular – fiind în topul celor mai importante huburi financiare din Europa de Est – să fie parte din acest proces de creștere. Având în vedere că este una dintre economiile cu cea mai rapidă creștere din Europa, și că Bucureștiul dispune de o forță de muncă foarte educată, tot mai multe companii globale și branduri internaționale sunt atrase de piața locală.

Aceste companii de toate dimensiunile, de la start-up-uri și până la mari corporații și întreprinderi, își doresc spații de lucru care să le ajute în competiția continuă pentru a atrage și a păstra alături de ele cei mai buni angajați, în eforturile de a atinge un nivel mai înalt de engagement, satisfacție și productivitate. Astfel, nevoile și așteptările lor se potrivesc perfect cu modelul de coworking, care le oferă flexibilitate, inspirație, o rețea de profesioniști și companii, inovație și abilitatea de a fi mai agili decât în cazul modelului tradițional de închiriere al unui spațiu de lucru.

Piața locală are nevoie de spații flexibile care să ofere atât companiilor mari, cât și start-up-urilor, soluțiile de cea mai bună calitate de care au nevoie. Cel mai bun model de coworking este creat atunci când în prim plan se află experiența celor ce aleg aceste servicii și dezvoltarea celei mai bune experiențe de muncă, iar aceasta trebuie să fie unică, personalizată și să inspire. Credem că acest lucru aduce cele mai bune rezultate din punct de vedere al satisfacției membrilor, retenției și feedback-ului.

Yotam Alroy este Co-Fondator și Chief of Business Development, Mindspace

viewscnt
Afla mai multe despre
coworking
yotam alroy
mindspace