În furtuna geopolitică și cu lebede negre sanitare a ultimilor ani - care a afectat indirect și Economia României, și afacerile de la noi - antreprenori locali sau multi-naționale deopotrivă - apar și destule CRIZE la nivel de sector, sau de companie / întreprindere, dar apar și mari OPORTUNITĂȚI, unele generate de fix aceleași crize.
Cât timp nu suntem în recesiune ca țară (și există o șansă să nu intrăm, sau ca recesiunea să fie tehnică și scurtă),
Știu, unii analiști economici sau financiari vor spune că << țintele >> care au apărut acum (vezi lista lor mai jos) par apetisante, dar pot fi pe piedere și necesită sume mari până la pragul de rentabilitate. Iar marjele pot fi mici sau negative (da, zic de siderurgie... dar uneori și rafinarea); totuși, trăim vremuri fluide: reînarmarea Europei a început și focalizarea pe Industria de Apărare devine puternică; mai apoi, bate la geam și Reconstrucția Ucrainei!
- ROMPETROL din grupul KazMunaiGaz (rafinăria PetroMidia, Vega, lanț de benzinării, alte companii conexe)
- LUKOIL România (rafinăria Teleajen Ploiești & lanț de benzinării)
- OMV Petrom - nu e oficial că vinde, dar se pot iniția negocieri pentru un pachet via bursa București / Viena
- SIDEX - ex-LMN Hodings Mittal - azi Liberty Galați vs.
Acumularea de capital nepus la treabă e enormă dacă ne gândim că Băncile au Depozite de la firme și populație cu vreo 50 de milarde euro peste Creditele acordate economiei (65% raportul Credite 94 mld. euro / Depozite de 144 mld. euro în sistemul bancar autohton... da, Statul cam aspiră acest surplus). Dar, mai important decât banii, la 36 de ani de la Revoluție, în România anului 2025 există COMPETENȚĂ antreprenorială și managerială!
În paralel, Statul Român ar putea lăsa timiditatea deoparte și s-ar putea implica în aceste sectoare: nu în vreo << NAȚIONALIZARE contra compensații >> (cum am văzut în vecină Ungaria), dar măcar în a sprijini aceste grupuri cu capital național; sau chiar a intra temporar ca acționar în sectoare cu risc geopolitic sau sancțiuni UE & SUA, urmând ca mai apoi să << RE-PRIVATIZEZE >> tot către capitalul autohton, chiar și din cel atomizat, dispersat, prin intermediul Bursei de Valori București (ex. fondurile de pensii Pilon 2, de 40 mld. euro și ele, abia așteaptă!).
Adaug Romcim (1997 cu Lafarge din Franța), Rompetrol & Petromidia cu marele antreprenor local Dinu Patriciu și partenerul său din Texas; Azomureș foarte bine privatizată cu un grup din Turcia, ulterior cu Ameropa din Elveția (AZO a fost mult timp vedeta BVB); în paralel, Chimcomplex Borzești cu antreprenorul local Ștefan Vuza.
Iar mai târziu, în timpul guvernului Tăriceanu (2007), Ford SUA a preluat fostul Oltcit Craiova (temporar Daewoo).
De cealaltă parte, privatizări cu ghinion: RomTelecom cu OTE din Grecia (1998) - asta nu a prea dat roade; IMGB București cu Aker-Kvaerner din Norvegia (1998), ulterior fiind preluată de grupul Doosan din Coreea de Sud.
- Cred însă că astăzi am intrat într-o nouă epocă: dincolo de capabilitățile de MANAGEMENT mult evoluate, avem câțiva MILIARDARI în euro și dolari care au reușit cu propriile lor companii și / sau Holdinguri & Family Offices:
- de la start-up-ul IT vedetă devenit Unicorn - chiar Decacorn la data IPO de la NewYork - UI-PATH al lui Daniel DINEȘ (ce are deja sute de milioane dacă nu miliarde dolari avere personală într-o structură tip family office);
- la grupul multi-sectorial ȚIRIAC Holding al fostului mare sportiv Ion ȚIRIAC, locul 2 mondial după celebrul baschetbalist Michael Jordan în topul de miliardari ex-sportivi
- PAVĂL Holding (oficiul de familie al fraților Pavăl și copiilor lor - alimentat de profiturile grupului Dedeman, lider incontestabil în sectorul sau și o mașinărie de făcut bani; au cumpărat hotel în Italia și Elveția, Praktiker Hellas);
- până la noul miliardar Dorinel UMBĂRESCU, regele de necontestat al construcțiilor de autostrăzi. Nu știu cum raportează contabil cele 3 mari companii, dacă fac tranzacții intra-grup și trebuie consolidat, dar la prima vedere UMB-Spedition + Tehnostrade + SA&PE Construcții afișează deja afaceri de 3-4 miliarde de euro anual; meritat dată fiind performanța pe A7; la o marjă posibilă de 10%, profiturile acumulate pot fi considerabile!
- CHIMCOMPLEX - Ștefan VUZA este cu un ordin de mărime mai mic ca avere sau putere financiară a companiei, dar oricare din miliardarii de sus i-ar putea folosi capabilitățile de management dovedite în industria grea dacă se aliază împreună într-un consorțiu.
ROMGAZ (SNG la BVB) e o companie majoritar de stat și parțial privată, cu acționari locali, via BVB; capitalizarea bursieră de astăzi se apropie de 8 miliarde de euro! La fel HidroElectrica (H2O) este pe BVB la >11 mld. euro!!!
LUKOIL trebuie să vândă, din cauza sancțiunilor Administrației Trump împotriva companiei-mamă din Rusia, plus Rosneft. Probleme mai mari au vecinii din Bulgaria: la ei rafinăria principală ține de LukOil; dar și la noi jucătorul e în primii 5 pe piață, chiar dacă mult mai mic decât OMV Petrom și RomPetrol-KMG, deține o rafinărie măricică. Ungurii de la MOL - cu afaceri de 2 miliarde de euro în România (doar din comerț, lanțuri de benzinării) - deja și-au anunțat intenția de a cumpăra activele Lukoil România; de ce nu ar fi o competiție și cu companii românești?!
SIDEX Galați a avut parte de o privatizare reușită cu LMN (Mittal), Indianul-Britanic care a reușit o preluare ostilă a campionului Europei de atunci, fuziunea Franco-Spaniolă-Luxemburgheză Arcelor, rezultând ArcelorMittal.
După ani buni și profitabili, cu modernizări și management profesionist, uzina noastră de la Galați a trebuit să fie cedată grupului rival mai mic Liberty (tot o familie indiano-britanică - Gupta), ca o condiție de concurență a Comisiei Europene pentru preluarea perlei Italiei, oțelăria Ilva. Din păcate, în ultimii ani grupul Liberty nu a avut un management performant, în Europa și în România deopotrivă, iar acum la Galați scrie FALIMENT. Știrile arată că din 4 grupuri interesate, cei mai serioși sunt Românul Umbărescu și Ucraineanul Rinat Ahmetov (Metinvest).
Umbrărescu a preluat deja o oțelărie din județul Hunedoara, la Oțelul Roșu, jud. Caraș-Severin (o oțelărie mult mai mică, dar cu istorie de 200 de ani, din vremea Imperiului Habsburgic); este evident că în construcții ai nevoie de fier-beton, de oțel și țagle de diferite dimensiuni (iar Sidex / Mittal / Liberty Galați încă nu investise în tablă automotive de calitatea pe care o cerea Dacia-Renault la Mioveni; Dacia și-o importa din Slovacia de la US Steel).
Dar la orizont vin 2 mari oportunități: relansarea Industriei de APĂRARE / DEFENSE în toată Europa, iar cât de curând RECONSTRUCȚIA UCRAINEI; astfel, sumele considerabile (sute de milioane de dolari sau euro) necesare pentru a relansa Sidexul la pragul de rentabilitate nu mai par așa un pariu perdant (cum ar fi părut în 2023-2024).
Detractorilor privatizării ce aberează cu << Austriecii ne-au luat PETROLUL >>, le reamintesc că:
1) OMV Petrom o companie 100% Românească activând la noi; iar
2) capitalul său este MIXT, nicidecum "Austriac": e parțial Austriacă și parțial Arabă (Emirate) pe jumătatea de 51% deținută de grupul din Viena; iar celelalte 2 părți majore sunt Românești și azi (au fost mereu): Statul cu 21% și fondurile de pensii care au pe bursa BVB >20% cumulat.
3) Mai mult, pe orice țiței sau gaz extras din România sau Marea Neagră, compania plătește REDEVENȚE la ANRM (agenția de resurse minerale a Statului Român). Adică petrolul e și acum al României; la extracția lui se achită!
4) Și mai mult, compania produce valoare adăugată (VAB ce dă PIB-ul) la noi; achită salarii și taxe - enorme în domeniul energetic și petrol-gaze - aici; din profitul de 8% în anii slabi și 16% din afaceri în anii buni, jumătate se reinvestește, abia restul se dau dividende; așadar, Austriecii (contra unui Management impecabil în toți acești ani), IAU ACASĂ doar 2% (=1/2 din 1/2 din 8% rata de profit în anii slabi) și 4% (=1/2 din 1/2 din 16%) în anii buni.
Pachetul Statului și al celorlalți acționari Români valorează azi >6 mld. dolari vs. 1,7 mld. toată când era de stat!
** The primary shareholder from the Emirates în Austria's OMV is the Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC), which acquired a significant 24.9% stake in OMV în early 2024, making it the second-largest shareholder after the Austrian state.
Oricum, dincolo de scenarita noastră față de șefii OMV din Viena, dacă cineva a ÎNTÂRZIAT proiectul Neptun Deep din Marea Neagră, acesta e fostul Premier-de-facto << Suveranist avant la lettre >> Liviu DRAGNEA; guvernele marionetă Grindeanu & Tudose & Dăncilă instalate de fostul lider PSD au alungat efectiv compania-lider de consorțiu EXXON; cu instabilitatea legislativă și supra-taxare; azi, Neptun Deep este dezvoltat de OMV Petrom și Romgaz, două companii Românești (Romgaz >90% și OMV Petrom 45%), dar dată fiind lipsa lor de expertiză comparativ cu Americanii de la ExxonMobil, s-au pierdut vreo 10 ani; timp în care România a importat gaz scump, iar AZOMUREȘ Târgu Mureș și-a oprit producția de îngrășăminte pentru agricultură.
A propos, Romgaz a anunțat că vrea să cumpere Azomureș - o evoluție benefică și în linie cu ce propun ei aici!
Radu Limpede este consultant de dezvoltare pentru companii medii spre mari din România. Pasionat de Macroeconomie de >30 de ani, de Geografie Economică și parțial de Geopolitică. Experientă de 27 de ani în economia locală și pe piețele financiare: de la analist firme de brokeraj de pe Bursă în primii ani după facultatea ASE REI, până la 22 de ani de antreprenoriat cu firma de Consultanță. Voluntariat în ONG pro-antreprenoriat și Traininguri de business și Think Tank-uri.















