Schimbare de strategie la SEAT: Cupra devine brand principal și încearcă să intre pe piața din SUA, marca de volum ar putea fi dedicată flotelor de car-sharing

Schimbare de strategie la SEAT: Cupra devine brand principal și încearcă să intre pe piața din SUA, marca de volum ar putea fi dedicată flotelor de car-sharing
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 27 mar 2023

Compania spaniolă SEAT, deținută integral de grupul Volkswagen, și-a intensificat strategia de repoziționare a mărcii CUPRA, care și-a dublat în 2022 vânzările și însumează acum peste o treime din vânzările companiei.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

CUPRA s-a născut ca un sub-brand de nișă, dedicat versiunilor de echipare sportive ale mărcii SEAT și a ajuns să reprezinte speranța transformării diviziei spaniole a grupului VW într-o afacere premium.

După doar câțiva ani de funcționare independentă, ca marcă premium separată de SEAT, CUPRA (un acronim născut din cuvintele CUP RACING) și-a triplat în 2022 producția, de la 58.800 unități, în 2021, la 170.000 unități în 2022, bazându-se în special pe cele două automobile proprii, Formentor și electricul Born.

FOTO Uzina Dacia din Mioveni a produs Jogger nr. 100.000, înainte de mutarea lui în Maroc CITEȘTE ȘI FOTO Uzina Dacia din Mioveni a produs Jogger nr. 100.000, înainte de mutarea lui în Maroc

Pe lângă acestea, marca mai vinde și versiunile modificate ale modelelor Ateca și Leon, reușind să genereze cu cele patru modele aproape 40% din totalul vânzărilor companiei SEAT, în anul 2022.

Din punct de vedere al veniturilor, situația este și mai încurajatoare pentru CUPRA, deoarece modelele sale au depășit jumătate din totalul de 11 miliarde de euro, venituri din vânzări ale ambelor mărci, în condițiile în care SEAT a înregistrat o scădere importantă, de circa 100.000 de autoturisme vândute, în 2022.

Cea mai importantă veste pentru CUPRA este cea legată de faptul că șefii VW Group încearcă să lanseze marca spaniolă peste ocean, în SUA, profitând de perioada extrem de propice pentru noile vehicule electrice.

FOTO Accident în Gara CFR Galați, cu victime și deces. Guvernul începe să evalueze angajații CFR CITEȘTE ȘI FOTO Accident în Gara CFR Galați, cu victime și deces. Guvernul începe să evalueze angajații CFR

Marca premium a intrat deja pe noi piețe, în Mexic, Australia, și se pregătește pentru Columbia și Chile, iar în SUA deja se fac studii de piață privind oportunitatea unei lansări, după cum a declarat Wayne Griffiths, CEO al grupului SEAT, în conferința de prezentare a bilanțului pe 2022.

Ținta vânzărilor totale, în următorii ani, este de 500.000 de mașini, o creștere de circa 25% față de volumul înregistrat în 2022 (468.000), dar nu imposibil de realizat, având în vedere că în 2021 compania vindea 494.000 de vehicule. „Credem că americanii ar îndrăgi designul și performanțele CUPRA”, a mai spus Griffiths, care a explicat că primele rezultate sunt promițătoare.

CUPRA pregătește două noi modele, unul electric, Tavascan, bazat pe ID.5 produs în China și vândut pe toate piețele globale, și Terramar, un SUV cu legături cu Audi Q5 și motorizări hibride. Ulterior, un nou automobil electric de clasă subcompactă va fi lansat în Europa. Toate modelele mărcii au un puternic caracter sportiv, încercând să completeze oferta premium a grupului pe o nișă care se apropie de cea a Alfa Romeo.

FOTO Uzina Dacia din Mioveni a produs Jogger nr. 100.000, înainte de mutarea lui în Maroc CITEȘTE ȘI FOTO Uzina Dacia din Mioveni a produs Jogger nr. 100.000, înainte de mutarea lui în Maroc

De cealaltă parte, strategia care privește brandul SEAT - unul care și-a pierdut din popularitate în Europa și a rămas, asemeni mărcii Lancia a grupului Stellantis, o marcă axată în special pe propria piață, Spania – țintește transformarea sa într-o platformă de mobilitate, cu mașini de mici dimensiuni și chiar scutere, vehicule dedicate închirierii și flotelor de car sharing. SEAT se confruntă cu presiuni legate de motoarele sale, însă o electrificare ar presupune o creștere a prețurilor, iar puterea mărcii nu mai permite acest lucru.

Mai mult decât atât, o parte din uzinele SEAT din Spania fac parte din planul VW de construire a unui hub electric care să producă modele ale tuturor mărcilor grupului. Asta înseamnă că SEAT va rămâne fără o capacitate importantă de producție pentru mașinile termice.

Thnoas Schaffer, cel care coordonează mărcile de volum ale grupului VW, a declarat anterior că SEAT nu va fi închisă, ca marcă, dar ar putea fi transformată într-un brand de mobilitate sau, la fel de bine, ar putea deveni o marcă entry-level pentru tineri, o versiune care trimite cu gândul la modelul Dacia. Cea mai importantă preocupare pentru șefii grupului este să prevină o nouă suprapunere între Skoda și SEAT, care ar submina și mai mult profiturile diviziei spaniole.

viewscnt
Afla mai multe despre
cupra
seat
masini electrice