EȘEC. Adio BRUA 2? Transgaz și omologul său maghiar au raportat cerere insuficientă. Eșecul final - cel mai probabil din cauza blocajului economiei globale determinat de măsurile restrictive

EȘEC. Adio BRUA 2? Transgaz și omologul său maghiar au raportat cerere insuficientă. Eșecul final - cel mai probabil din cauza blocajului economiei globale determinat de măsurile restrictive
Adi Mosoianu
Adi Mosoianu
scris 15 apr 2020

Procedura de rezervare de capacitate pe faza 2 de dezvoltare a gazoductului internațional BRUA, prin care capacitatea de transport a conductei ar urma să fie majorată la 4,4 miliarde metri cubi pe an, de la 1,75 miliarde, cât va asigura prima fază a proiectului, procedură demarată inițial în 2017 și prelungită în numeroase rânduri, s-a finalizat cu un eșec, operatorii de transport de gaze din România și Ungaria constatând că cererea este insuficientă pentru ca proiectul să fie rentabil și fezabil din punct de vedere economic.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider

Amânările au fost determinate de incertitudinile cu privire la viitorul proiectelor de exploatare de gaze naturale offshore din Marea Neagră, generate de legislația fiscală, de piață și de prețuri defavorabilă investițiilor adoptată de autoritățile de la București. De anul trecut s-a adăugat și intenția gigantului american ExxonMobil de a se retrage din cel mai important astfel de proiect, Neptun Deep, unde americanii sunt încă parteneri cu OMV Petrom. Eșecul final, însă, se datorează cel mai probabil blocajului economiei globale determinat de măsurile restrictive luate de guverne pentru a frâna escaladarea pandemiei COVID-19.

De ce este important: Scopul operațiunii de rezervare de capacitate de transport, denumită în jargon gazier "procedură de sezon deschis angajant România-Ungaria", a fost stabilirea viabilității economice a proiectului BRUA faza 2, prin care ar fi urmat să fie transportate către Occident și gazele din Marea Neagră. Astfel, cei doi operatori de transport, Transgaz și FGSZ, au vrut să vadă dacă există suficient de multă cerere de transport de gaze prin BRUA 2, la tarifele reglementate prestabilite, pentru ca investițiile în viitorul gazoduct să fie rentabile pentru ambii.

Iohannis cere revenirea asupra ”așa-zisului acord” încheiat între Ministerul de Interne și Biserica Ortodoxă: Stați acasă! Altfel, după sărbători, vom avea înmormântări! CITEȘTE ȘI Iohannis cere revenirea asupra ”așa-zisului acord” încheiat între Ministerul de Interne și Biserica Ortodoxă: Stați acasă! Altfel, după sărbători, vom avea înmormântări!

"FGSZ Ltd și Transgaz SA au efectuat Testul Economic IV al Procedurii de Sezon Deschis RO-HU. Companiile partenere au analizat în comun ofertele din partea jucătorilor de pe piață și au ajuns la concluzia că testul economic nu a avut succes și pragul pre-stabilit nu a fost atins nici în ceea ce privește Transgaz, nici în ceea ce privește FGSZ. Procedura de Sezon Deschis Angajant RO-HU încetează, împreună cu toate contractele de capacitate încheiate anterior", au anunțat cele două companii.

Astfel, pentru FGSZ, valoarea actualizată a angajamentelor obligatorii ale utilizatorilor de rețea stabilită a fost de circa 38,31 miliarde forinți, în timp ce valoarea actualizată a angajamentelor obligatorii calculată în urma alocării de capacitate a fost puțin peste 26 miliarde forinți.

"Pentru Transgaz, (...) valoarea actualizată a angajamentelor obligatorii ale utilizatorilor de rețea stabilită a fost 1.486.567.710 lei, în timp ce valoarea actualizată a angajamentelor obligatorii calculată în urma alocării de capacitate a fost 900.916.186 lei", se arată în raportul final al procedurii.

EXCLUSIV Dezvoltatorul R.U. Shalit din Israel pregătește un nou proiect imobiliar, în locul unei parcări din centrul Bucureștiului CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Dezvoltatorul R.U. Shalit din Israel pregătește un nou proiect imobiliar, în locul unei parcări din centrul Bucureștiului

Sursa citată arată că, deși insuficiente pentru implementarea investiției, alocările de capacitate pe direcția România-Ungaria a BRUA 2 au fost cu câteva ordine de mărime mai mari decât cele pe direcția inversă, de import de gaze din Ungaria în România. Anul trecut mai mult de jumătate din totalul importurilor românești de gaze, integral de producție rusească și mai mari cu 78% față de 2018, au provenit din Ungaria.

Faza 2 a BRUA, la care lucrările ar fi trebuit să înceapă încă de anul trecut, cu condiția finalizării cu succes a alocării de capacitate, presupune construcția de către Transgaz a unei conducte de transport gaze naturale Recaș–Horia în lungime de aproximativ 50 km, amplificarea stațiilor de comprimare gaze naturale (SC Podișor, SC Bibești și SC Jupa) construite în faza I, prin montarea unui agregat de comprimare suplimentar în fiecare stație, precum și amplificarea stației de măsurare gaze naturale SMG Horia.

Directorul general al Transgaz, Ion Sterian, a dat recent asigurări că lucrările la secțiunea românească a BRUA faza 1, aflate în întârziere, vor fi finalizate în august anul acesta.

viewscnt
Afla mai multe despre
transgaz brua faza 2
rezervare capacitate brua faza 2
conducta brua gaze marea neagra
gaze naturale marea neagra
lucrari brua transgaz intarziere