Exportul de țiței kazah prin terminalul CPC de la Novorosisk, de unde se alimentează rafinăriile din România, a fost reluat

Exportul de țiței kazah prin terminalul CPC de la Novorosisk, de unde se alimentează rafinăriile din România, a fost reluat
Florin Rusu
Florin Rusu
scris 23 feb 2023

Exportul de țiței kazah prin terminalul offshore Caspian Pipeline Consortium (CPC) din portul rusesc Novorosisk de la Marea Neagră, principala sursă de materie primă pentru rafinăriile din România, a fost reluat în noaptea de miercuri spre joi, după ce fusese stopat timp de câteva zile ca urmare a vremii nefavorabile pentru a doua oară în această lună.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

De ce este important: Toate cele trei rafinării importante din România - Petromidia (deținută de Rompetrol, companie membră a grupului kazah KMG), Petrotel (Lukoil) și Petrobrazi (OMV Petrom) - se alimentează în principal cu materie primă exportată prin portul rusesc Novorosisk.

Mai este important: Dacă înainte de 5 decembrie, data intrării în vigoare a embargoului impus de UE importurilor maritime de țiței rusesc, rafinăriile autohtone se alimentau și cu țiței rusesc, după această dată, livrările prin Novorosisk către România sunt exclusiv de țiței kazah și efectuate prin terminalul offshore CPC.

VIDEO&FOTO Cel mai mare acționar al dezvoltatorului mini-reactoarelor SUA de la Doicești, în audiență la Ciucă imediat după ce a anunțat pierderi NuScale de 72 milioane dolari CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Cel mai mare acționar al dezvoltatorului mini-reactoarelor SUA de la Doicești, în audiență la Ciucă imediat după ce a anunțat pierderi NuScale de 72 milioane dolari

“Normalizarea condițiilor meteorologice a permis CPC să reia încărcarea petrolului în terminalul terminalul marin al companiei”, precizează un comunicat consorțiului, publicat în noaptea de miercuri spre joi.

La terminalul offshore CPC din portul rusesc Novorosisk, petrolul este expediat prin instalații de acostare în larg, la 5 km de coastă.

Activitatea terminalului este condiționată de restricții meteorologice, fiind permisă în condițiile în care valorile nu depășesc o înălțime de 2,5 m, iar viteza vântului nu este mai mare de 23 m/s.

Potrivit unui comunicat de la începutul săptămânii al CPC, încărcarea țițeiului prin terminalul operat de companie în portul Novorosisk “a fost suspendată pe 18 februarie 2023 din cauza condițiilor meteorologice: vânt puternic, valuri înalte. Până în prezent, restricțiile de furtună impuse de comandantul portului Novorosisk nu au fost ridicate, iar prognoza este nefavorabilă. Facilitatea de depozitate de la Marine Terminal (cu o capacitate de un milion tone petrol - n.r.) este practic plină”.

GRAFICE România a coborât sub pragul de 50% de umplere al depozitelor de gaze, cu 20% peste media înregistrată la această dată în ultimii ani CITEȘTE ȘI GRAFICE România a coborât sub pragul de 50% de umplere al depozitelor de gaze, cu 20% peste media înregistrată la această dată în ultimii ani

CPC susține că toți clienții au fost informați despre această situație.

Ulterior, miercuri, 22 februarie, CPC a anunțat că, în urma stocării excesive de petrol în sistemul de transport (în oleoductul care străbate Rusia și în terminalul de la Novorosisk) a fost stopată preluarea de țiței din perimetrul Tengiz din Kazahstan.

Interesant este că în aceași zi, pe 22 februarie, potrivit ministrului kazah al Energiei, Bolat Akchulakov, Kazakhstanul a efectuat primul transport de țiței către Germania prin conducta rusească Druzhba (Prietenia).

Publicația rusă Komersant amintește că operatorul de transport kazah Kaztransoil (în numele producătorului de stat, KMG, probabil) a anunțat recent că intenționează ca în luna februarie să transporte 20 de mii de tone de petrol kazah prin conducta de petrol Druzhba către Germania.

Pe 29 ianuarie, operatorul rus Transneft a primit o cerere din Kazahstan pentru pomparea petrolului kazah în oleoductul Druzhba cu destinația Germania. Kazahii au rezervat capacități suplimentare în valoare de 1,2 milioane de tone pentru 2023.

Putin a lăudat grupul Gazprom și a spus că cererea de gaze naturale va crește în Asia CITEȘTE ȘI Putin a lăudat grupul Gazprom și a spus că cererea de gaze naturale va crește în Asia

Reuters susține, la rândul său, că în luna martie, KMG (principalul acționar al Rompetrol) va trimite 100 de mii de tone de petrol în Germania prin conducta Druzhba.

Sortimentele de țiței Ural, Siberian Light (rusești) și KEBCO (kazah), exportate prin portul rus Novorosisk, de unde se alimentează și rafinăriile din România, s-au ridicat în luna ianuarie la 2,18 milioane tone, în scădere față de nivelul din decembrie.

Dacă rafinăriile din România ar funcționa la capacitate totală, aproximativ 850 mii tone, din cele 2,18 milioane tone exportate în ianuarie prin Novorosisk, ar trebui să ajungă în terminalele Midia și Oil Terminal.

viewscnt
Afla mai multe despre
titei
export
novorosisk
rusia
kazahstan
lukoil
petrotel
petrobrazi
petromidia
vega
rompetrol