Draftul de act normativ a fost trimis ulterior la Senat, care este cameră decizională.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
″Unitățile administrativ-teritoriale care produc energie electrică din surse regenerabile de energie și înregistrează un surplus față de propriul consum pot utiliza această energie în vederea compensării parțiale sau totale a facturilor la energie electrică ale consumatorilor vulnerabili, persoane fizice cu domiciliul pe raza unității administrativ-teritoriale respective.
Compensarea se poate realiza prin decontarea echivalentului valoric al energiei produse și livrate în Sistemul Electroenergetic Național, în baza unui mecanism local reglementat de autoritatea deliberativă, în favoarea unuia sau mai multor flimizori de energie electrică, în numele consumatorilor beneficiari″, scrie în proiectul de lege adoptat tacit de deputați.
Compensarea ar urma să fie permisă numai în baza unui regulament local, aprobat prin hotărâre a consiliului local saujudețean, care să stabilească cel puțin: a) criteriile de eligibilitate a beneficiarilor; b) valoarea maximă a compensației și perioada de aplicare; c) procedura de identificare a beneficiarilor și de transmitere a listelor către furnizori; d) sursele de finanțare complementare, acolo unde este necesar.
″Surplusul de energie eligibil pentru compensare se calculează lunar pe baza măsurătorilor efectuate de operatorul de distribuție, în conformitate cu reglementările ANRE. Ministerul Energiei și ANRE elaborează norme metodologice de aplicare a prezentului articol în temen de 90 de zile de la intrarea în vigoai.e a legii, inclusiv cu privire la evidențierea energetică distinctă, condițiile tehnice, mecanismul de compensare și raportare. Prevederile (...) se aplică complementar schemelor de sprijin instituite prin legislația privind consumatorul vulnerabil și nu pot conduce la excluderea beneficiarilor din alte forme de sprij in naționale sau europene", mai stipulează draftul.
Inițiatorii acestuia, parlamentari PNL, arată în expunerea de motive că numeroase unități administrativ-teritoriale din România au investit în capacități de producere a energiei din surse regenerabile, în special panouri fotovoltaice montate pe clădiri publice, fie din fonduri proprii, fie prin finanțări europene sau Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar în multe cazuri, aceste capacități generează un surplus de energie față de consumul local public, surplus care este injectat în rețea și vândut la prețuri reduse, fără a genera beneficii directe pentru comunitate.
″Pe de altă parte, multe familii cu venituri reduse, identificate conform legislației privind consumatorii vulnerabili, se confruntă cu dificultăți în plata facturilor la energie electrică. În contextul crizelor energetice și al imperativelor de justiție socială, esle oportună crearea unui cadru legal prin care unitățile administrativ-teritoriale să poată redistribui valoarea energetică în exces în beneficiul comunității″, se mai menționează în documentul citat.
În avizul său asupra draftului, Consiliul Concurenței arată că fezabilitatea măsurii propuse va depinde și de posibilitatea tehnică de a comunica valorile energiei electrice compensate între diverși fumizori.
″Astfel, în situația în care unitățile administrativ teritoriale (UAT) și consumatorii vulnerabili nu se află în portofoliul aceluiași fumizor, fumizorii care au facturat energia produsă de UAT vor avea nevoie să comunice aceste cantități către furnizorii care au în portofoliul lor consumatorii vulnerabili la care se realizează compensarea facturii.
Totodată, pentru a motiva un comportament economic responsabil al prosumatorilor cu calitatea de UAT, sugerăm ca valoarea energiei regenerabile produse de UAT să poată fi compensată în facturile de energie ale consumatorilor vulnerabili doar în anumite condiții. De exemplu, compensarea ar putea fi aplicabilă doar acelor UAT care au instalat sau se angajează să instaleze în următoarea perioadă sisteme de stocare a energiei electrice și care, prin urmare, nu contribuie la accentuarea dezechilibrelor sistemului energetic național (SEN). O astfel de măsură ar încuraja instalarea de noi sisteme de stocare la UAT și ar contribui astfel la diminuarea dezechilibrelor SEN din timpul orelor de vârf de producție regenerabilă″, spune Consiliul Concurenței.
Consiliul Economic și Social (CES), în care sunt reprezentați și furnizorii de energie, a avizat favorabil proiectul, cu o obiecție.
″În prezent, Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr.123/2012, cu modificările și completările ulterioare, permite regularizarea financiară lunară, 1a cerere, pentru unitățile administrativ-teritoriale (UAT) care au devenit prosumatori prin accesarea fondurilor structurale. Considerăm benefică extinderea acestei opțiuni și pentru UAT-urile care au realizat investiții din alte surse, însă nu susținem utilizarea furnizorilor de energie electrică pentru realizarea compensării între energia produsă de UAT și consumul beneficiarilor finali, în cazul de față consumatorul vulnerabil. Apreciem că surplusul de energie vândut de UAT poate fi tratat ca venit bugetar. UAT-urile ar putea direcționa lunar sumele obținute către sprijinirea directă a clienților vulnerabili înregistrați, prin mecanisme transparente și țintite, mult mai simplu de implementat″, se arată în avizul CES.

















