În urmă cu mai bine de un an, în septembrie 2024, Guvernul a aprobat alocarea a 500 milioane lei din Fondul de Mediu pentru un număr de 3 proiecte Transgaz: conducta Prunișor – Orșova – Băile Herculane – Jupa (finanțare de la stat de 229,1 milioane lei), conducta Mihai Bravu - Siliștea (169,1 milioane lei) și conducta Tetila - Horezu - Râmnicu Vâlcea (101,7 milioane lei).
Finanțarea din Fondul de Mediu a devenit posibilă din punct de vedere juridic după ce, la finalul lunii iunie 2024, Executivul a decis prin ordonanță de urgență să includă reabilitarea și extinderea rețelei de conducte operate de Transgaz printre proiectele finanțabile din Fond, cu argumentul că s-a constatat ″necesitatea utilizării tuturor instrumentelor existente la nivel național pentru întărirea infrastructurii de transport de gaze naturale, element cheie în procesul de decarbonizare, prin înlocuirea centralelor pe cărbune cu cele pe gaz, în scopul întăririi infrastructurii critice de interes național″.
S-a recurs la această soluție după ce UE a devenit reticentă față de finanțarea din fonduri europene a proiectelor legate de gaze naturale.
Ghidul de finanțare al Programului privind reabilitarea și/sau extinderea rețelei naționale de transport al gazelor naturale aparținând Transgaz a fost aprobat de Ministerul Mediului pe 30 decembrie anul trecut.
În baza Ghidului, Administrația Fondului pentru Mediu a încheiat cu Transgaz 3 contracte de finanțare, pentru proiectele de conducte menționate mai sus.
Ghidul stipulează însă că contractele de finanțare își încetează valabilitatea la împlinirea unui termen de 12 luni de la intrarea lor în vigoare, dacă beneficiarul nu depune înăuntrul acestui termen nicio cerere de decontare.
″Administrația Fondului pentru Mediu a primit din partea beneficiarului semnale clare privind dificultatea încadrării în termenele prevăzute (...) din Ghidul de finanțare, prin care se condiționează eficacitatea contractului de finanțare de realizarea de cheltuieli și depunerea de cereri de decontare în interiorul unui termen de 12 luni, calculat de la data semnării contractului″, se arată într-un document al Ministerului Mediu, prin care se propune majorarea termenului respectiv la 18 luni.
Propunerea este justificată prin contextul geopolitic actual, generator de intârzieri în lanțul de aprovizionare cu materiale, precum și prin prisma blocajelor apărute în procedurile de achiziție publică, determinate de numărul restrâns al operatorilor economici atestați pentru activități în domeniul activității de construire a rețelelor de transport de gaze naturale.
″(...) în situația în care beneficarul ar fi pus în imposibilitatea de a respecta termenul stabilit (...), acest program nu s-ar mai putea derula, iar indicatorii de performanță nu s-ar mai îndeplini, afectându-se scopul urmărit de Administrația Fondului pentru Mediu prin implementarea celor trei proiecte, respectiv de îmbunătățire a calității mediului prin implementarea unor investiții privind reabilitarea și/sau extinderea rețelei naționale de transport al gazelor naturale aparținând Societății Naționale de Transport Gaze Naturale Transgaz - S.A. în vederea pregătirii pentru atingerea obiectivelor de decarbonare al sistemului energetic național.
Pentru a se preîntâmpina blocaje la nivelul Programului privind reabilitarea și/sau extinderea rețelei naționale de transport al gazelor naturale aparținând Societății Naționale de Transport Gaze Naturale Transgaz — S.A. și având în vedere dificultățile cu care se confruntă beneficiarul acestui program, apreciem că se justifică corelarea termenelor prevăzute prin Ghidul de finanțare cu realitățile economice care afectează în prezent majoritatea proiectelor de dezvoltare a infrastructurilor″, se mai arată în documentul citat.















