ULTIMA ORĂ Un senator american cere examinarea tranzacției prin care Petr Kellner, cel mai bogat ceh, cumpără proprietarul PRO TV. “Acordul subminează interesele SUA!”. Kellner vrea și Telekom România

ULTIMA ORĂ Un senator american cere examinarea tranzacției prin care Petr Kellner, cel mai bogat ceh, cumpără proprietarul PRO TV. “Acordul subminează interesele SUA!”. Kellner vrea și Telekom România

Petr Kellner

scris 27 feb 2020

Senatorul republican Marco Rubio a cerut autorităților americane să examineze vânzarea grupului de media Central European Media Enterprises (CME), proprietarul PRO TV, către omul de afaceri ceh Petr Kellner, cu argumentul că acordul subminează interesele SUA în Europa Centrală și de Est, prin prisma unor presupuse legături ale miliardarului ceh cu China și  Huawei.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Rubio a solicitat lansarea unei investigații la nivelul Comitetului pentru investiții străine (CFIUS) cu privire la tranzacția de 2,1 miliarde de dolari prin care fondul de investiții PPF Group cumpără operațiunile CME, inclusiv din România, de la conglomeratul american AT&T.

Acordul “subminează interesele SUA din Europa Centrală și de Est și China”, afirmă Rubio într-o scrisoare adresată secretarului Trezoreriei SUA, Steve Mnuchin, și procurorului general Willim Barr.

EXCLUSIV ANAF și coronavirus - va cumpăra materiale de protecție, inclusiv măști, pentru lucrătorii de la ghișee și din vămi. ANAF vinde acum măști medicinale cu 12 bani, deși prețurile au explodat CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ANAF și coronavirus - va cumpăra materiale de protecție, inclusiv măști, pentru lucrătorii de la ghișee și din vămi. ANAF vinde acum măști medicinale cu 12 bani, deși prețurile au explodat

Potrivit acestuia, PPF Group și Petr Kellner, principalul acționar al fodului și cel mai bogat om din Cehia, “sunt cunoscuți că acționează ca reprezentanți ai Chinei în Republica Cehă”. Rubio notează că aproximativ o treime din câștigul realizat de PPF provine de la subsidiara Home Credit din China, o afacere “precară politic, care depinde de autorizația pentru credite nebancare acordată de guvernul chinez”.

Senatorul republican îl acuză pe Keller că ar fi sprijinit, prin intermediul companiilor sale, “activitățile maligne” ale Chinei din străinătate.

Marco Rubio

Marco Rubio

“În Serbia, de exemplu, firmele de telecomunicații deținute de PPF lucrează cu Huawei la dezvoltarea rețelelor 5G. În Republica Cehă, operatorul de telecomunicații mobile al PPF și furnizorul său de echipamente utilizează echipamente Huawei. Cel mai flagrant, subsidiara Home Credit a angajat o firmă de PR pentru 2.000 de ore de muncă dedicată manipulării opiniei publice din Cehia în favoarea Chinei – aceasta a inclus spionarea politicienilor cehi, presarea mass-media în vederea retragerii articolelor critice la adresa Chinei, precum și înființarea unui nou think-tank, Sinoskop, care a angajat analiști părtinitori pentru a influența dezbaterile publice ”, potrivit scrisorii citate.

Rubio a îndemnat administrația Trump să examineze “mai amănunțit” tranzacțiile de genul celei semnate de AT&T cu PPF.

“Un eșec în acest sens subminează eforturile diplomatice ale SUA pentru combaterea ingerenței politice a Partidului Comunist Chinez în guverne și societăți străine”, a precizat politicianul american.

Potrivit senatorului, CME, cu operațiuni în România, Bulgaria, Slovenia și Slovacia, deține unele dintre cele mai populare canale de știri din regiune, acoperind “circa 97 milioane de persoane”.

EXCLUSIV Un producător de tacâmuri din Sibiu a intrat în goana globală pentru marca \ CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Un producător de tacâmuri din Sibiu a intrat în goana globală pentru marca "SUSSEX ROYAL", după "demisia" cuplului Harry-Meghan din familia regală britanică

“Este în interesul SUA să păstreze un mediu media liber și deschis în străinătate, precum și să împiedice Partidul Comunist Chinez să denatureze aceste platforme în eforturile sale de a submina normele democratice la nivel mondial”, a conchis acesta.

În replică, PPF Group a declarat că Rubio își bazează afirmațiile pe “informații false”, furnizate de politicianul ceh Pavel Fischer.

“În scrisoarea senatorului Rubio, informațile de bază sunt incorecte: de exemplu, nu este adevărat că piețele pe care operează CME acoperă 90 milioane de oameni – în realitate, numărul este la mai puțin de jumătate. De asemenea, nu este adevărat că PPF propagă tehnologia Huawei; adevărul este că am moștenit această tehnologie în urma achiziției operatorului norvegian de telecomunicații Telenor acum doi ani”, potrivit unui comunicat al fondului de investiții.

PPF a subliniat că achiziția CME va complementa afacerile grupului din sectorul telecomunicațiilor, neexistând alte “motive ulterioare”.

CME deține în România posturile PRO TV, PRO 2, PRO X, PRO GOLD, PRO CINEMA și PRO TV International, precum și mai multe site-uri. Totodată, în operațiunile de pe piața românească este inclus și postul PRO TV Chișinău, din Republica Moldova.

România este a doua piață pentru CME, după Cehia.

Petr Kellner are deja afaceri în România, prin intermediul PPF, în principal în domeniul imobiliar, după achiziționarea sediului ING Bank și a complexului Metropolis Center, ambele din București.

Averea sa este evaluată la acest moment de Forbes la 15,2 miliarde dolari.

FOTO Facebook acordă mai mult control părinților asupra copiilor care folosesc Messenger CITEȘTE ȘI FOTO Facebook acordă mai mult control părinților asupra copiilor care folosesc Messenger

Fondat în urmă cu 30 de ani, PPF Group are operațiuni în 24 de țări și deține active în valoare de peste 45 miliarde de euro.

La finele anului trecut, Profit.ro a anunțat că PPF Group și United Group, fondat de sârbul Dragan Solak și al cărui pachet majoritar de acțiuni a fost preluat în urmă cu un an de fondul britanic de investiții BC Partners, și cu o finanțare americană, cu grecul Nikos Stathopoulos în poziția de Managing Partner, au venit la București pentru preluarea activelor Telekom România.

Cele două mari grupuri și-au exprimat interesul pentru Telekom România în condițiile în care, în ultimele luni, discuțiile au fost între Deutsche Telekom, pe de-o parte, și Orange și RCS&RDS, pe de altă parte. Ambele grupuri au legături, directe sau indirecte, cu Rusia.

Petr Kellner are legături extrem de strânse cu piața rusă, dar și cu China, potrivit presei locale și internaționale, citate recent de G4Media. Astfel, companiile controlate de Kellner prin intermediul fondului PPF au avut legături puternice de afaceri în Rusia, de la operațiuni de creditare (prin Home Credit), la comerț (prin lanțul de retail online Eldorado, vândut în 2016) și minerit (Polymetal). Conform sursei citate, într-un studiu publicat în 2019 la editura Routledge despre influența Rusiei în Europa de Est, activistul bulgar pentru democrație Ognian Shentov, președintele Center for the Study of Democracy, arăta că Petr Kellner este un ”activ militant pentru reorientarea geopolitică a Cehiei spre Rusia, chiar și după anexarea ilegală a Crimeei și invazia din Estul Ucrainei”, dar și pentru ridicarea sancțiunilor economice impuse Moscovei de UE.

Shentov arată în studiul citat că, potrivit unor surse din media, biografia lui Kellner este strâns legată de comerțul exterior al Cehoslovaciei comuniste, un domeniu dominat de fostele servicii secrete.

FOTO Lenovo a prezentat un laptop cu 5G care promite o autonomie de 24 de ore CITEȘTE ȘI FOTO Lenovo a prezentat un laptop cu 5G care promite o autonomie de 24 de ore

De asemenea, un articol de opinie publicat de Forbes în 2014 despre schimbarea de direcție geopolitică a Cehiei arăta că Petr Kellner este ”un avocat al unei cooperări mai adânci cu Rusia”. De altfel, într-un interviu din 2012 în presa din Cehia, Kellner a spus că este în favoarea realegerii lui Vladimir Putin pentru un nou mandat de președinte al Rusiei.

În același interviu, el spunea că gradul de corupție din Cehia (stat membru UE și NATO) este mai mare decât în Rusia, unde el avea afaceri cifrate la miliarde de dolari. Studiul ”The Kremlin Playbook” publicat de think-tank-ul american Center for Strategic and International Studies (CSIS) în 2019 îl descrie pe Kellner drept un om de afaceri cu legături economice în Rusia care gravitează în jurul înaltelor cercuri politice din Cehia. Simpatia lui Kellner pentru Rusia era cunoscută încă de la apariția Wikileaks – telegramele secrete ale Departamentului de Stat din SUA.

Ambasadorul american la Praga nota într-o asemenea depeșă din 2008 că Petr Keller i-a transmis îngrijorarea că cetățenii cehi sunt văzuți din ce în ce mai mult de ruși drept interpuși ai SUA. Potrivit ambasadorului american, Keller i-a mai spus că aproape fiecare rus pe care-l întâlnește își exprimă dezamăgirea că guvernul Cehiei a decis să găzduiască un radar al armatei SUA și că rușii se simt trădați că ”frații slavi din Cehia” susțin o prezență americană în regiune. Kellner este, potrivit presei locale, unul dintre apropiații președintelui Milos Zeman, un pro-rus convins și un militant pentru reorientarea Cehiei spre Rusia și China.

În 2014, Kellner și Zeman au fost protagoniștii unui scandal politic major după ce presa locală a scris că președintele s-a întors dintr-o vizită de stat în China cu un avion privat închiriat de miliardar. Kellner participase la întâlnirea dintre președinții Zeman și Xi Jinping, dat fiind că el operează și pe piața din China afaceri în domeniul împrumuturilor nebancare (prin compania Home Credit), dar și în domeniul telecom, unde compania O2 are un parteneriat cu Huawei.

viewscnt
Afla mai multe despre
marco rubio
at&t
cme
vanzare cme
petr kellner
ppf group
huawei
acuzatii legaturi china
partidul comunist chinez