5 argumente pentru care orice intenție de creștere a TVA în turism de la 9% la 19% trebuie abandonată imediat

Călin Ile
Călin Ile
scris 7 iul 2023

Se discută mult în spațiul public despre nevoia de creștere a veniturile bugetare și despre eliminarea excepțiilor din cadrul fiscal ca un răspuns necesar și urgent pe care autoritățile publice trebuie să îl ia pentru a evita deficitul excesiv care amenință România în 2023 și nu numai. În plus față de aceste discuții, circulă un document de la Banca Mondială care sugerează anumite măsuri de luat și chiar documente ale partidelor din coaliție care se întrec în măsuri fiscale menite să salveze situația.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Printre aceste măsuri am regăsit și propunerea de creștere a TVA în turism de la 9% la 19%, propunere surprinzătoare și insuficient argumentată, care nu va aduce nimic bun pentru români și pentru România. Permiteți-mi să enumăr aici 5 argumente care demonstrează aceste afirmații

1. Aplicarea cotelor reduse de TVA în turism nu reprezintă o excepție, este regulă după care funcționează acest sector în toată Europa.

Vedeți în acest tabel cotele de TVA cu care operarează sectorul turism în toată Europa. Franța 10%, Germania 7%, Austria 10%, Belgia 6% și tot așa. Dacă România ar trece la TVA de 19%, ar fi a 3-a țară din Europa după Danemarca și UK, credeți oare că putem vorbi de avantaje competitive atunci pentru turismul românesc? Este o decizie care ne scoate de pe harta turismului internațional și pe care, odată luată, cineva trebuie să și-o asume.

5 argumente pentru care orice intenție de creștere a TVA în turism de la 9% la 19% trebuie abandonată imediat

2. Evaziunea fiscală din turism este, din păcate, o realitate. Statul nu a găsit încă metodele prin care această evaziune să fie combătută și avem multe zone gri și negre aici  - cazările în apartamentele de tip Airbnb, organizarea de evenimente (nunți, botezuri, concerte, târguri etc) , cazările și partea  de alimentație din anumite stațiuni sau din zonele rurale.  Veniturile suplimentare pe care le caută statul din turism trebuie luate din aceste zone și nu punând presiune tot pe acei contribuabili corecți. Există o mare probabilitate ca, odată mărită TVA în turism, această zonă evazionistă să crească și, ținând cont de incapacitatea autorităților fiscale de a controla (în lipsa digitalizarii) fluxurile de turiști, efectul să fie invers și anume sumele colectate să fie mai mici.

Cine are grijă strategic de imaginea României? CITEȘTE ȘI Cine are grijă strategic de imaginea României?

3. Costul social al creșterii TVA . Creșterea tarifelor în turism se vede în toată lumea și vine ca o consecință a inflației și a creșterii costurilor operaționale. Trecerea la TVA de 19% în turism ar aduce încă o mărire de tarife pe care populația nu o poate absorbi. Nici românii - care reprezintă peste 80% din piața turistică din țară -  dar nici străinii, care au multe alte opțiuni unde să meargă în vacanțe. Pur și simplu piața nu mai poate prelua încă o creștere de tarife, de data asta rezultată din modificări fiscale, mai ales după ce a fost nevoită să suporte măririle aduse de pandemie și de inflație. Iar decontarea unei astfel de decizii va veni și din punct de vedere electoral, să vedem cine și-o asumă.

4. Reducerea investițiilor în turism

România are nevoie disperată de investiții în turism. Este singura cale prin care putem reintra în circuitul internațional, să investim în unități noi de cazare, în restaurante noi, să le refacem pe cele existente, moștenite în mare parte din regimul communist, să investim în centre de agreement și de transport. Din păcate, prin modificarea regimului fiscal din turism, dispare și ultimul argument care stătea în picioare și anume cadrul fiscal prietenos. Pentru că, din păcate, NU EXISTĂ alte argumente în atragerea investitorilor spre turism, precum infrastructură potrivită, strategie de promovare a României turistice, organizarea destinațiilor, cadrul legislativ simplu și eficient, educația forței de muncă sau altele.

Checklist pentru când veți cumpăra următorul apartament CITEȘTE ȘI Checklist pentru când veți cumpăra următorul apartament

5. Contextul pe care îl traversează sectorul – revenirea după doi ani de blocaj cauzați de pandemie

Știm cu toții prin ce a trecut turismul în anii 2020 și 2021, cea mai mare criză din întreaga istorie a acestui sector. Știm de asemenea că recent a fost adoptată creșterea de TVA de la 5% la 9% .

Am fost doi ani la terapie intensivă , de un an de zile am ieșit și încercăm să ne refacem forțele și să funcționăm normal, dar cu șanse mici de reușită dacă în fiecare an ne vin astfel de amenințări. Ajunge, stimați politicieni, a fost suficientă creșterea de TVA recentă, nu mai veniți cu încă o creștere, că nu avem putere să o ducem. Nici noi și nici clienții noștri.

Suntem sleiți de puteri după doi ani de care nu vrem să ne amintim, avem nevoie de resurse să investim, să ne refacem, așa că, dacă va pasă de acest sector, lăsați-ne așa cum suntem acum și rezultatele vor începe să se vadă curând. Orice altă opțiune arată, prin intermediul guvernanților săi, că României nu ii pasă de acest sector, că interesul României pentru turism pur și simplu nu există.

Călin Ile este Președinte de onoare FIHR, Președinte CA al Aro Palace Brașov și Senior Partner Premier Hospitality

viewscnt
Afla mai multe despre
calin ile
tva
turism