Cotațiile europene ale combustibilului diesel s-au apreciat în ultima lună cu aproximativ 20%, de la 660 dolari pe tonă la 785 dolari/t, o creștere de nu mai puțin de 4% (sau 31 dolari/t) fiind înregistrată în numai 2 zile, pe 10 și 11 octombrie.
În România, prețul la pompă al motorinei standard s-a majorat în ultima lună cu aproape 6% (sau cu 44 de bani/l), În stațiile premium, OMV, MOL și Rompetrol, acesta sărind de 8 lei/l.
Joi, un litru de motorină putea fi achiziționat în stațiile OMV, MOL și Rompetrol, cu un preț cuprins între 8 și 8,05 lei/l.
Cotațiile internaționale sunt responsabile pentru aproximativ o treime din prețul carburanților, restul fiind costuri operaționale, profitul companiilor, iar aproximativ 50% accize și TVA.
Presiunea este și mai ridicată în regiune ca urmare a incertitudinilor legate de operarea celor două rafinării Lukoil, Netftochim Burgas (Bulgaria), respectiv Petrotel Ploiești (România).
Pentru rafinăria bulgară există interes și chiar un cumpărător aflat în negocieri avansate.
Grupul turc Cengiz Holding a anunțat că nu intenționează să renunțe la planul de cumpărare, împreună cu compania azeră SOCAR, a rafinăriei de petrol Lukoil Neftohim Burgas din Bulgaria de la Lukoil, proces în care se afla în faza semnării documentelor în momentul anunțului vânzării către Gunvor, susține publicația turcă Patronlar Dunyası, confirmând informațiile publicate de Profit.ro.
În ceea ce privește Petrotel însă, situația este mai complicată.
România este exportator net de benzină și importator net de motorină chiar și în perioadele în care Petrotel funcționa. În prezent, Petrotel se află într-un proces de revizie generalizată, fiind însă incert momentulîn care (și dacă) își va relua producția, în condițiile în care spre deosebire de Ungaria, cel puțin deocamdată, România nu a obținut din partea SUA acordarea unei excepții pe tema funcționării activului Lukoil din Ploiești.
Multiple surse din piață au declarat Profit.ro că, până în prezent, Lukoil a refuzat să vândă separat cele două business-uri, cel de rafinare și cel de distribuție de carburanți, chiar dacă se aflau pe două firme diferite, Petrotel-Lukoil SA (rafinăria, cu o capacitate de rafinare de aproape 20% din capacitatea totală a României) și Lukoil România SRL (rețeaua de 320 de benzinării).
Pentru rețeaua de benzinării ar exista interes real, însă pentru rafinărie nu. Rafinăria Petrotel este concepută să proceseze țiței rusesc Ural, bogat în sulf, și nu țiței ușor, precum cel azer sau chiar cel kazah. Pentru a putea modifica procesul de producție ar fi necesare investiții majore. “E mai ieftim să construim o rafinărie de la zero”, a precizat una din surse pentru Profit.ro.
Probleme, însă nu insurmontabile, sunt invocate și în ceea ce privește rețeaua de benzinării. Se susține că aproape jumătate din stațiile Lukoil din România ar avea o infrastructură învechită și ar fi situate în zone care le afectează profitabilitatea.
Potrivit președintelui Nicușor Dan, există posibilitatea preluării rafinăriei în administrare de către statul român: ″Bineînțeles că există un interes ca ea (rafinăria Petrotel Ploiești – n.r.) să fie preluată, însă nimic nu ne obligă să ne grăbim cu procesul ăsta. Și există și varianta, care are nevoie de un cadru normativ special, ca, pe o perioadă limitată, ea să fie preluată de statul român″, a afirmat acesta.
Sancțiunile Uniunii Europene impuse Rusiei nu împiedică vânzarea activelor gigantului rus Lukoil în statele membre ale Uniunii, deoarece compania nu este supusă sancțiunilor UE, a declarat purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene, Ariana Podesta, răspunzând unei întrebări referitoare la posibilitatea vânzării activelor Lukoil din UE, în special din România.
















