Fondurile Rabla pentru vehicule cu combustie și hibride s-au epuizat în doar 13 minute de la deschiderea sesiunii, în timp ce fondurile pentru mașini electrice n-au atins nici 50% din buget, după ce în anii trecuți, în care valoarea era de 7.500 de euro, banii se epuizau în primele minute, relevă datele analizate de Profit.ro.
Valoarea totală a bugetului aprobată în cele din urmă de Guvernul Bolojan s-a redus drastic la 200 de milioane de lei, față de 600 milioane de lei cât erau alocați pentru persoane fizice în sesiunea anulată în iunie. În plus, au dispărut complet sesiunile pentru persoane juridice și pentru UAT-uri, care mai aveau alte aproximativ 800 de milioane de lei alocați initial.

Conform datelor afișate de AFM, pentru vehiculele cu motor termic s-au depus 7.298 de dosare, cu o valoare totală a tichetelor solicitate de 80 de milioane lei. Asta înseamnă un volum mai mic decât vinde în mod normal industria auto într-o singură lună.
În același timp, pentru vehiculele cu motor electric (BEV și PHEV), fondurile allocate au fost de 120 de milioane, dar cu o valoare a tichetului de 18.500 de lei.
Până la ora 16.00 erau depuse 3.263 de dosare, cu o valoare a finanțării de 57,6 milioane de lei, ceea ce reprezintă mai puțin de jumătate din fondurile totale și, de asemenea, mai puțin de jumătate din volumul de mașini cu combustie ce vor fi cumpărate.
Cu alte cuvinte, programul de reducere a emisiilor din acest an va reuși să finanțeze achiziția unui număr dublu de mașini cu emisii de CO2 și de noxe în raport cu cele cu emisii zero, dacă situația rămâne cea din prezent.

Situația a fost anticipată de reprezentanții industriei auto, care au explicat că suma acordată pentru un tichet Rabla la mașini electrice nu va mai reprezenta o motivație pentru cumpărători, astfel că aceștia vor renunța sau vor prefera să cumpere o mașină rulată.
În plus, amînarea repetată și schimbarea condițiilor i-au determiant pe mulți să nu mai ia în considerare achiziția unui vehicul.
Programul Rabla va fi menținut în acest an până în luna noiembrie, în speranța că se vor înscrie cât mai mulți români.
Pentru a putea beneficia de cei 10.000 de lei, în cazul unui vehicul cu motor pe benzină (inclusiv mild-hybrid), sau de 12.000 de lei, 15.000 de lei și, respective 18.500 de lei, pentru motorizările hybrid, PHEV sau electric, românii trebuie să caseze un automobile uzat în cel mult 60 de zile de la aprobarea dosarului.
După alocarea tichetului, cumpărătorul trebuie să cumpere o mașină în cel mult 90 de zile.