TABEL Studiile de fezabilitate au scos, în ultimii 10 ani, peste 240 milioane de lei din conturile Companiei de autostrăzi. Larghețe înainte de criză, studii pentru proiecte rămase fără bani

TABEL Studiile de fezabilitate au scos, în ultimii 10 ani, peste 240 milioane de lei din conturile Companiei de autostrăzi. Larghețe înainte de criză, studii pentru proiecte rămase fără bani
scris 26 dec 2018

Mai mult de 240 de milioane de lei au fost cheltuite în ultimii zece ani de Compania de autostrăzi și drumuri naționale (CNADNR) și, ulterior, de succesoarea acesteia (CNAIR) pentru studiile de fezabilitate a peste 90 de proiecte de infrastructură, potrivit datelor analizate de Profit.ro. Jumătate din această sumă a fost cheltuită în anul "de glorie" 2008, chiar înainte de criza financiară. Larghețea cu care autoritățile au aruncat cu bani înainte de criză a fost unul dintre factorii care au împins România în 2009 către un acord cu FMI și către măsuri dure de tăiere a cheltuielilor statului.

Multe dintre studiile de fezabilitate din 2008 au necesitat ulterior actualizări, inclusiv din cauza schimbării legislației, sau proiectele pentru care au fost făcute au rămas fără finanțare.

Studiile de fezabilitate reprezintă documentația prin care sunt stabiliți principalii indicatori tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții (în cazul de față autostrada, drumul sau podul), pe baza necesității oportunității realizării acestuia. Un studiu cuprinde soluții funcționale, tehnologice, constructive și economice.

Din cele peste 90 de obiective de infrastructură pentru care Compania de autostrăzi și drumuri a plătit studii de fezabilitate, pentru aproximativ 40 nu există finanțare, arată date ale Ministerului Transporturilor, analizate de Profit.ro.

DOCUMENT Licitația pentru autostrada Ploiești - Brașov a fost lansată. Taxă de autostradă pregătită. \ CITEȘTE ȘI DOCUMENT Licitația pentru autostrada Ploiești - Brașov a fost lansată. Taxă de autostradă pregătită. "Una dintre provocările inginerești cele mai complexe"

Având în vedere că multe dintre aceste studii de fezabilitate sunt vechi, din 2010-2011, chiar dacă autoritățile ar obține finanțare pentru aceste proiecte, s-ar putea ridica problema unor noi costuri pentru actualizarea studiilor sau poate chiar pentru realizarea unora noi.

La finele anului 2016, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a fost reorganizată, sub numele de CNAIR - Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (pentru întreținerea, repararea, administrarea și exploatarea autostrăzilor, drumurilor, variantelor ocolitoare și altor elemente de infrastructură rutieră). Totodată, a fost înființată Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), pentru gestionarea infrastructurii rutiere.

  Denumirea studiului de fezabilitate Valoarea Stadiul
  Anul 2008 - 122,2 milioane lei
1 autostrada Tg Mureș-Iași-Sculeni 2,79 milioane lei studiu prefezabilitate
2 autostrada Tg Mureș-Ditrău 2,35 milioane lei licitație reactualizată
3 autostradă Ditrău-Tîrgu Neamț 2,8 milioane lei licitație reactualizată
4 autostradă Târgu Neamț-Ungheni 2,34 milioane lei licitație reactualizată
5 varaintă de ocolire Cluj Nord 650.000 lei finalizat
6 drum expres Brăila-Galați 364.000 lei POIM
(Programul Operațional Infrastructură Mare)
7 drum expres Arad-Oradea 24,02 milioane lei fără finanțare
8 drum expres Sebeș-Turda 19,3 milioane lei execuție
9 drum expres Craiova-Pitești 27,85 milioane lei licitație concesiune
10 drum expres Sibiu-Făgăraș 15,93 milioane lei licitație reactualizată
11 legătură drum expres Petea-Baia Mare cu DN 18 150.000 lei fără finanțare
12 drum de legătură între autostrada A1 și DN 7 (DJ711A) 193.000 lei fără finanțare
13 Legătura rapidă la Drumul Nordului (Baia Mare-Zalău) 8,33 milioane lei fără finanțare
14 Modernizare DN 71 Bâldana-Târgoviște-Sinaia (sectoare km 0+000 - 44+130, km 51+041 - 109+905) 998.000 lei licitație reactualizată
15 Modernizare DN 76B Scoarța-Pitești (sector km 0+000 - 188+200) 1,63 milioane lei execuție
16 Modernizare DN 67C Bengești-Sebeș (sector km 0+000 - 142+620) 1,32 milioane lei execuție
17 Modernizare DN73 Pitești-Câmpulung-Brașov (sectoare km 13+800 - 42+850 și km 54+050 - 128+250) 1,83 milioane lei execuție
18 Modernizare DN 75 Ștei-Turda (sector km 0+000 - 160+870) 1,06 milioane lei fără finanțare
19 Modernizare DN 14B Teiuș-Copșa Mică (sectoare 0+000 - 22+498 și km 26+330-56+241) 645.000 lei fără finanțare
20 Modernizare DN29 Suceava-Botoșani (sector km 3+350 - 41+850) 351.000 finalizat
21 Modernizare DN 68A Lugoj-Ilia (sector km 2+900 - 78+489) 645.000 fără finanțare
22 Lărgirea la 4 benzi centura București Sud, între A1 și A2 (sector km 23+600 - km 55+250) 675.000 licitație reactualizată, POIM
23 Modernizare DN 7A Brezoi-Petroșani (sector km 0+000 - 86+600) 1,24 milioane lei fără finanțare
24 Modernizare DN 25 Tecuci-Șendreni (sector km 0+000 - 68+130) 1 milion lei fără finanțare
25 Modernizare DN 74 Brad-Alba Iulia (sector km 4+460 - 99+870) 1,32 milioane lei fără finanțare
26 Modernizare DN 26 Galați-Murgeni (sector km 0+000 - 94+576) 851.000 lei fără finanțare
27 Modernizare DN 51 Alexandria-Zimnicea (sector km 2+600 - 43+783) 433.000 lei fără finanțare
28 Modernizare DN 52 Alexandria -Turnu Măgurele (sectoare km 1+350 - 44+600, 49+194 - 52+649) 536.000 lei execuție
29 Centura municipiului Rădăuți 199.000 lei execuție
30 Lărgire la 4 benzi DN 7 Bâldana-Titu (sector km 30+950 - 52+350) 350.000 lei execuție
  An 2009 - 13,9 milioane lei
31 autostradă urbană zona Cluj Napoca 1,42 milioane lei fără finanțare
32 autostrada Sibiu-Pitești 9,8 milioane lei licitație reactualizată, POIM
33 variantă de ocolire Cluj Est 2 milioane lei finalizat
34 modernizarea centurii rutiere a municipiului București, între A1-DN7 și DN2-A2 560.000 lei execuție
35 modernizarea DN 54 km (sector 1+550 - 65+950) 113.000 lei fără finanțare
  Anul 2010 - 17,8 milioane lei
36 varianta de ocolire Găești 142.000 lei fără finanțare
37 varianta de ocolire Târgu Neamț 178.000 lei fără finanțare
38 varianta de ocolire Cluj Nord Est 76.000 lei finalizat
39 varianta de ocolire Bârlad 3,6 milioane lei fără finanțare
40 varianta de ocolire Timișoara Sud POIM
41 varianta de ocolire Titu 2,9 milioane lei fără finanțare
42 varianta de ocolire Târgoviște fără finanțare
43 varianta de ocolire Roșiori de Vede fără finanțare
44 varianta de ocolire Făgăraș 3,62 milioane lei fără finanțare
45 varianta de ocolire Timișoara fără finanțare
46 varianta de ocolire Huedin fără finanțare
47 varianta de ocolire Roman 4,1 milioane lei fără finanțare
48 varianta de ocolire Pașcani fără finanțare
49 varianta de ocolire Vatra Dornei fără finanțare
50 varianta de ocolire Câmpulung Moldovenesc fără finanțare
51 varianta de ocolire Toplița 3,2 milioane lei fără finanțare
52 varianta de ocolire Tușnad fără finanțare
  Anul 2011 - 20,43 milioane lei
53 varianta de ocolire Miercurea Ciuc 3,12 milioane lei fără finanțare
54 varianta de ocolire Bistrița nefinalizat
55 varianta de ocolire Gheorghieni fără finanțare
56 varianta de ocolire Huși 5,3 milioane lei fără finanțare
57 varianta de ocolire Dej 12,01 milioane lei fără finanțare
58 varianta de ocolire Fălticeni fără finanțare
59 varianta de ocolire Mangalia fără finanțare
60 varianta de ocolire Budești fără finanțare
61 varianta de ocolire Pucioasa fără finanțare
62 varianta de ocolire Filiași fără finanțare
63 varianta de ocolire Târgu Frumos fără finanțare
64 varianta de ocolire Buftea fără finanțare
65 varianta de ocolire Adjud fără finanțare
66 varianta de ocolire Craiova Sud execuție
67 varianta de ocolire Târgu Jiu execuție
68 varianta de ocolire Mihăilești execuție
  Anul 2012 - 1,06 milioane lei
69 varianta de ocolire Galați 991.840 lei  
70 modernizare DN 5 București-Adunații Copăceni (sector km 7+573 - 19+220) 63.000 lei execuție
  Anul 2013 - 65.000 lei
71 varianta de ocolire Satu Mare 65.000 lei licitație execuție
  Anul 2014 - 758.310 lei
72 completare studiu fezabilitate "Modernizarea DN 29 Suceava-Botoșani 0+000 - 39+071" și elaborarea documentației suport pentru cererea de finanțare 130.000 lei finalizat
73 completare studiu fezabilitate "Modernizarea DN 73 Pitești-Câmpulung-Brașov 13+800 - 42+850, km 54+050 - 128+250" și elaborarea documentației suport pentru cererea de finanțare 130.000 lei execuție
74 realizarea expertizei tehnice și reactualizarea DALI "Consolidare pod pe DN 2B km 149+841 pod peste Prut, Galați-Giurgiulești" 110.500 lei fără finanțare
75 elaborarea studiu de fezabilitate unitar pentru tronsonul de autostradă Târgu Mureș-Ogra-Câmpia Turzii 130.000 lei execuție
76 completarea studiului de fezabilitate pentru varianta de ocolire Bacău și elaborarea documentației suport pentru cererea de finanțare 128.900 lei execuție
77 completarea studiului de fezabilitate pentru "Reabilitarea DN14 Sibiu-Mediaș-Sighișoara, km 3+500 - 51+100 și km 57+500 - 89-400" și elaborarea documentației suport pentru cererea de finanțare 128.910 lei finalizat
  Anul 2015-2018 - 56,5 milioane lei
78 revizuire studiu de fezabilitate pentru Autostrada Sibiu-Pitești 29,07 milioane lei studiu fezabilitate finalizat pentru secțiunile 1 și 5. În curs de achiziție proiectare și execuție
79 modernizare DN 71 Bâldana-Târgoviște-Sinaia, km 0+000 - 44+130 - Lărgire la 4 benzi și km 51+041 - 109+905 - drum la 2 benzi 1,21 milioane lei studiu de fezabilitate finalizat. în pregătire documentația de atribuire proiectare și execuție 
80 realizarea expertizei tehnice și revizuirea/actualizarea studiului de fezabilitate pentru "Sporire capacitate de circulație DN 2 km 7+848 - 18+330" pentru km 7+848 - 11+500" 127.500 lei în curs de elaborare
81 elaborare studiu de fezabilitate pentru Varianta de ocolire a orașului Dorohoi 360.690 lei în curs de elaborare
82 revizuire studiu de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Făgăraș 16,3 milioane lei în curs de elaborare
83 elaborare studiu de fezabilitate pentru drum de legătură autostrada A1 Arad-Timișoara-DN69 219.410 lei finalizat, urmează obținerea acordului de mediu și pregătirea documentației pentru proiectare și execuție lucrări
84 elaborare studiu de fezabilitate pentru Varianta de ocolire Comarnic 128.600 lei studiu fezabilitate finalizat. În pregătire documentație de atribuire proiectare și execuție
85 elaborare studiu de fezabilitate Varianta de ocolire Bușteni 128.900 lei studiu de fezabilitate finalizat. În pregătire documentație de atribuire proiectare și execuție
86 Completarea studiului de fezabilitate pentru Lărgire la 4 benzi a centurii rutiere a Municipiului București Sud, între A2 km 23+600 și A1 km 55+520și amenajare punct de întoarcere  293.540 lei în curs de elaborare
87 Elaborare studiu de fezabilitate pentru Realizare banda a 3-a DN7 Valea Oltului 128.920 lei în curs de elaborare
88 Completarea studiului de fezabilitate pentru Centrul de Întreținere și Coordonare autostrada A3 km 30+600 și a punctului de sprijin autostrada A3 km 66+500 94.800 lei în curs de elaborare
89 Elaborare studiu de fezabilitate pentru Tunel rutier la profil de autostrada in zona Mureș 1,1 milioane lei în curs de elaborare
90 Reactualizare studiu de fezabilitate pentru podul suspendat peste Dunăre în zona Brăila 5,64 milioane lei finalizat. În execuție
91 Revizuirea/actualizarea studiului de fezabilitate pentru Pod peste Tisa în zona Teplița din Sighetul Marmației 1,2 milioane lei finalizat, urmează obținerea acordului de mediu și pregătirea documentației pentru proiectare și execuția lucrărilor
92 Elaborare studiu de fezabilitate pentru pod peste Prut la Ungheni 485.730 lei finalizat. Urmează obținerea acordului de mediu și pregătirea documentației pentru proiectare și execuție lucrări

 

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
studii de fezabilitate
cnadnr
cnair
infrastructura
autostrazi
drumuri