Efectul plafonării prețurilor. Penurie de carburanți în Ungaria. OMV are probleme în a alimenta propriile stații, MOL reduce cantitățile vândute micilor benzinării

Efectul plafonării prețurilor. Penurie de carburanți în Ungaria. OMV are probleme în a alimenta propriile stații, MOL reduce cantitățile vândute micilor benzinării
scris 7 sep 2022

Plafonarea prețurilor duce inevitabil la penurie, cererea fiind stimulată artificial, în timp ce oferta (asigurată de producători sau traderi) nu poate face față majorării cererii. Dacă mai apar și fenomene meteo adverse sau avarii, dezastrul poate fi unul total. Asta spun manualele de economie, nu și politicienii. Cel mai recent caz este cel al Ungariei, unde șoferii nu mai pot alimenta din unele stații OMV, compania recunoscând că, din cauza închiderii rafinăriei sale de lângă Viena și a nivelului scăzut al apelor Dunării, are probleme în a asigura alimentarea stațiilor pe care le deține în statul vecin.

“Ne confruntăm cu din ce în ce mai mult probleme în alimentarea stațiilor locale”, a recunoscut OMV Hungária Kft., pentru publicația maghiară hvg.hu, după ce mai mulți șoferi au încercat fără succes să alimenteze în ultimele zile în stațiile OMV din Ungaria.

Președintele Fed adoptă un ton agresiv în discursul său de la Jackson Hole și avertizează că economia se va confrunta cu \ CITEȘTE ȘI Președintele Fed adoptă un ton agresiv în discursul său de la Jackson Hole și avertizează că economia se va confrunta cu "niște durere". Bursele scad

„OMV Hungária Kft. face totul pentru a asigura alimentarea cu combustibili a propriilor stații, în ciuda dificultăților actuale. Vă cerem înțelegere în această perioadă, în care încercăm să rezolvăm actuala penurie temporară”, a precizat compania.

Potrivit companiei, OMV este singura rețea de benzinării din Ungaria care, în condiții normale, își asigură cea mai mare parte a combustibililor din Austria. Ca urmare a avariei de la cea mai mare rafinărie din regiune, Schwechat, de lângă Viena, OMV Hungária Kft., filiala maghiară a OMV, nu mai poate importa carburanți din Austria, ci doar să-i cumpere la prețul pieței, în principal de la principalul său concurent, compania de stat maghiară MOL. Pe care apoi să fie obligată să-i vândă în pierdere, la preț reglementat.

Așa se face că, deși prețul în Ungaria este reglementat, cifra de afaceri a OMV Hungária Kft. a crescut semnificativ, în urma creșterii artificiale a cererii.

Acesta este și motivul pentru care MOL nu a beneficiat în trimestrul al doilea de explozia prețurilor din România, unde vânzările de carburanți au scăzut cu aproape 15%, în urma direcționării combustibililor în principal spre piața internă sau spre celelalte piețe pe care cererea a fost stimulată artificial prin prețuri plafonate: Croația, Serbia, Slovacia și Bosnia-Herțegovina. Scăderile vânzărilor MOL din România sunt contrare tendinței înregistrate la nivelul grupului, unde acestea au crescut cu 16% în statele în care activează. În Ungaria, plafonarea prețului a alimentat artificial cererea, vânzările crescând în perioada aprilie-iunie cu nu mai puțin de 52% comparativ cu cele din același interval al anului precedent.

Revenire în forță pe piața muncii pentru startup-uri și firme mici CITEȘTE ȘI Revenire în forță pe piața muncii pentru startup-uri și firme mici

MOL a precizat la rândul său că nu poate crește volumul vânzărilor de carburanți către OMV Hungária Kft.

Atât Austria, cât și Ungaria au apelat deja în repetate rânduri la rezervele strategice de carburanți pentru a evita apariția unei penurii de benzină și, în special, motorină.

În plus, ca urmare a nivelului redus al apelor Dunării, cargourile nu pot fi încărcate decât la jumătate, ceea ce afectează importul din state terțe, inclusiv România.

Întrebat de Profit.ro dacă Petrom a exportat recent carburanți către grupul austriac, șeful diviziei Downstream Oil a companiei autohtone, Radu Căprău, a răspuns afirmativ, însă a precizat că nu motorină (România fiind importator net de diesel), ci produse semi-finite și benzină.

“Au existat fluxuri de produse semi-finite, pe care le-am exportat care colegii noștri din Schwechat (rafinăria de lângă Viena, cu o capacitate de rafinare anuală de 10 milioane tone, de 2,5 ori peste cea a Petrobrazi și care în prezent funcționează la 20% din capacitate, ca urmare a unui “incident mecanic” - n.r.) pentru că există anumite instalații care în continuare pot funcționa. Cu alte cuvinte, am exportat anumite semiproduse care au fost procesate și într-o mică parte și produse finite, în special benzină, care pentru noi reprezintă un produs pe care de obicei îl exportăm în zona Mării Negre. Nu am mai exportat benzina respectivă în Marea Neagră, ci în Austria”, a afirmat Căprău.

RAPORT Deficiențele economice fac aderarea României la Zona Euro să pară nerealistă. Când ar putea intra, totuși, România în Zona Euro CITEȘTE ȘI RAPORT Deficiențele economice fac aderarea României la Zona Euro să pară nerealistă. Când ar putea intra, totuși, România în Zona Euro

Situația pe piața maghiară a carburanților pare a fi din ce în ce mai tensionată, în pofida asigurărilor MOL că există suficientă benzină și motorină în Ungaria.

MOL, singura companie cu capacitate de rafinare din statul vecin, a informat benzinăriile independente că va reduce cantitatea de combustibil livrat de la 50% la 35% din cantitatea comandată. Potrivit Mol, începând cu luna martie a semnat noi contracte cu 258 parteneri, care anterior nu cumpărau combustibil de la MOL, dovadă a stimulări artificiale a cererii. „Actualele restricții se aplică doar acestor noi parteneri”, a precizat Mol.

În prezent, MOL acoperă 80% din cererea de carburanți din Ungaria, ca urmare a reducerii importurilor, care s-au diminuat semnificativ în momentul în care guvernul maghiar a extins perioada pe care prețurile benzinei și motorinei vor fi plafonate. Distribuitorii și traderii au decis că nu este profitabil să importe carburanți la prețurile pieței pentru a-i vinde la preț plafonat, suține hvg.hu.

Chiar dacă afirmă că există suficienți carburanți pe piață, MOL a impus restricții de alimentare în stațiile proprii și le cere șoferilor să alimenteze doar cât au nevoie pentru călătoriile pe care le efectuează.

“Deși în Ungaria este suficient combustibil, iar traficul s-a redus în ultimul weekend, cererea este încă mare din cauza cumpărăturilor de panică și a lucrărilor agricole care se desfășoară în prezent”, afirmă compania maghiară.

Potrivit presei din Ungaria, MOL nu a detaliat la ce fel de cumpărături de panică se referă.

DOCUMENT Guvernul pregătește schimbări în sistemul pensiilor private: eliminarea unor comisioane, verificarea investițiilor administratorilor, noi sancțiuni. Dreptul de a cere plata activului personal net sau a pensiei private - imprescriptibil CITEȘTE ȘI DOCUMENT Guvernul pregătește schimbări în sistemul pensiilor private: eliminarea unor comisioane, verificarea investițiilor administratorilor, noi sancțiuni. Dreptul de a cere plata activului personal net sau a pensiei private - imprescriptibil

Problema nu este numai în Ungaria, ci și în alte state vecine, fiind accentuată de embargoul impus importului maritim de țiței rusesc, care urmează a intra în vigoare în totalitate pe 5 decembrie. Sudul Germaniei, Austria și Elveția se confruntă cu o penurie de păcură și motorină, închiderea mai multor rafinării din regiune coincizând cu o reducere a cotelor apelor Rinului, care este pe cale să se închidă din punct de vedere al traficului comercial. OMV, principalul acționar al Petrom, care deține o rafinărie aflată în revizie în Germania și alta în Austria care funcționează la o capacitate de doar 20% până în luna octombrie, a anunțat la începutul lunii august că a stopat livrările de păcură și motorină către clienți și a luat măsuri pentru suplimentarea transportului de astfel de produse pe Dunăre.

viewscnt
Afla mai multe despre
penurie
carburanți
benzina
motorina
plafonare
preț
ungaria
romania
austria