Nouă ieftinire considerabilă a benzinei. Diferența față de prețul motorinei a atins un nou record

Nouă ieftinire considerabilă a benzinei. Diferența față de prețul motorinei a atins un nou record
Florin Rusu
Florin Rusu
scris 5 sep 2022

Diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei a atins luni un nou record, de 1,13 lei/l, în urma deciziei de ieftinire cu 10 bani/l, efectuată în weekend de OMV Petrom, a doua reducere considrabilă de preț, după cea similară efectuată vineri, relevă date analizate de Profit.ro. În ultimele 10 zile, prețul motorinei a crescut cu aproximativ 20 de bani/l, în timp ce, de la începutul acestei luni, în numai 5 zile, cel al benzinei a scăzut cu 20 bani/l în stațiile operate de liderul pieței. Motivul: dacă România își acoperă consumul de benzină din producția internă, în ceea ce privește combustibilul diesel este importatoare netă, ca și majoritatea celorlalte stete din UE.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

De ce este important: Companiile autohtone și-au majorat de 2,5 ori cantitatea de motorină importată pe cale maritimă, prin OIl Terminal, și cu 35% pe cea de țiței în prima jumătate a acestui an, foarte probabil o mare parte din acestea fiind de proveniență rusă, în condițiile în care sancțiunile impuse de UE intră în vigoare în totalitate de-abia începând cu luna decembrie a acestui an. Recent, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a recunoscut că România importă încă motorină din Rusia: ”Jumătate din cantitatea de motorină se importă. Luăm și din Rusia, atâta timp cât ne este permis. Atât Rompetrol, cât și Petrom, cât și SOCAR iau de pe toate piețele cât este permis, că nu va mai fi permis, se vor orienta”.

China îi cere lui Putin să pună capăt „ruletei rusești” de la centrala nucleară Zaporojie din Ucraina, după ce a fost aproape de un dezastru CITEȘTE ȘI China îi cere lui Putin să pună capăt „ruletei rusești” de la centrala nucleară Zaporojie din Ucraina, după ce a fost aproape de un dezastru

Mai este important: Companiile românești mai pot importa țiței rusesc doar până pe 5 decembrie 2022, iar motorină din Rusia, până pe 5 februarie 2023. Caspian Pipeline Consortium (CPC) a anunțat recent că 2 dintre 3 trei linii de încărcare ale terminalului său de la Novorosisk, prin care, potrivit Asociației Energia Inteligentă, în România a intrat în 2021 85% din țițeiul kazah (alternativ la cel rusesc) importat, au devenit indisponibile, în urma unei inspecții.

În urma modificărilor de prețuri efectuate weekend, dar și aplicării reducerii de 50 de bani convenită de Guvern cu companii, benzina standard se poate cumpăra în stațiile Petrom din capitală cu un preț de 7,18-7,24 lei/l, cu un leu și 13 bani sub cel al motorinei, de 8,31-8,34 lei/l. Comparativ, pe 27 aprilie, benzina costa în aceleași stații 7,59-7,64 lei/l, iar motorina 8,50-8,51 lei/l.

Pe 22 august, diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei era de aproximativ 70 bani/l.

În stațiile OMV, prețul benzinei este luni de 7,29-7,33 lei/l, cu un leu și 10 bani sub cel al motorinei, de 8,39-8,42 lei/l.

Polonezii stau zile întregi la coadă pentru a cumpăra cărbune pentru iarnă, de teama unei penurii în timpul iernii CITEȘTE ȘI Polonezii stau zile întregi la coadă pentru a cumpăra cărbune pentru iarnă, de teama unei penurii în timpul iernii

Cu exact un leu/l este mai ieftină benzina standard și în stațiile MOL și Rompetrol, unde poate fi achiziționată luni cu 7,38-7,44 lei/l, respectiv 7,38-7,42, în timp ce motorina, cu 8,38-8,44 lei/l, respectiv 8,38-42.

În stațiile operate de Lukoil, prețul benzinei este mai mic decât cel al motorinei cu un leu și 5 bani, benzina costând luni 7,27-7,32 lei/l, în timp ce motorina poate fi cumpărată cu 8,32-8,35 lei/l.

Vineri, Profit.ro a anticipat că diferența dintre prețurile celor doi combustibili va sări de un leu/l în toate stațiile, companiile concurente  urmând a prelua exemplul OMV Petrom.

În prima jumătate a acestui an, cantitățile de motorină “derulate” prin operatorul de stat Oil Terminal s-au majorat de 2,5 ori, de la 532 mii tone la 1,33 milioane tone (aproape jumătate din consumul anual de diesel pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale), iar cele de țiței au crescut cu peste o treime, de la 1,66 milioane tone la 2,25 milioane tone.

Potrivit Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN) al Companiei de Drumuri, consumul anual de carburanți pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale este de 5,53 miliarde litri, din care 1,17 miliarde litri benzină (877 mii tone sau 21.12 % din totalul de combustibil consumat anual) și 4,36 miliarde litri (3,6 milioane tone sau 78,87% din totalul de combustibil consumat anual).

Ministrul Energiei, sceptic cu privire la posibilitatea scăderii prețului la energie prin scăderea TVA CITEȘTE ȘI Ministrul Energiei, sceptic cu privire la posibilitatea scăderii prețului la energie prin scăderea TVA

Două treimi din țițeiul rafinat în România este importat pe căi maritime, până în acest an, în principal prin cele două terminale din portul rusesc Novorosisk. Prin terminalul onshore este exportat petrol rusesc, care ajungea inclusiv la Petrotel, Petromidia și, până recent, la Petrobrazi (rafinăria deținută de OMV Petrom, care procesează 70% țiței românesc și 30% țiței de import), iar prin celălalt, offshore, petrol kazah, transportat prin Rusia prin oleoductul Caspian Pipeline Consortium (CPC), care alimentează în prezent Petromidia și Petrobrazi. Potrivit Asociației Energia Inteligentă, în 2021, 85% din țițeiul importat de România a avut ca sursă terminalul CPC, suspendat inițial pentru o lună de tribunalul rus, decizie anulată ulterior de o instanță superioară.

Recent însă, CPC a anunțat că 2 dintre 3 trei linii de încărcare ale terminalului său de la Novorosisk au devenit indisponibile, în urma unei inspecții. Potrivit presei ruse, cele 2 linii ar urmă să fie nefuncționale până în primăvara anului viitor. În plus, o presiune suplimentară ar putea veni și de pe partea de cerere, cea mai mare rafinărie din regiune, cea a OMV de lângă Viena, care în prezent funcționează la 20% din capacitate, urmând a redeveni funcțională la capacitate normală în luna septembrie. Aproape 40% din țițeiul procesat în rafinăria austriacă înainte de declanșarea conflictului din Ucraina era țiței kazah, iar 8% rusesc, pe care OMV a anunțat că-l va înlocui cu alte tipuri de petrol, probabil tot kazah.

viewscnt
Afla mai multe despre
pret
benzina
motorina
import
rusia
omv
petrom
lukoil
mol
rompetrol